vrijdag 26 november 2010

Verzoek om vrijlating

De advocaat geeft zijn visitekaartje. ,,Met in ieder geval de leukste achterkant van Nederland’’, zegt hij. (kaartje lezen: klik er op).

Ik was gisteren bij de Vista-zaak. Dit gaat over de drugsbende uit IJmuiden. De advocaten vroegen verdachten vrij te laten tot het proces.

Eén van de redenen om voor vrijlating te pleiten is het verhoor van de vrouw van de hoofdverdachte. Die is volgens een advocaat zo onder druk gezet. De advocaat mocht van de rechter deze vrouw later eveneens ondervragen.

Zij herinnert zich de inval van het arrestatieteam nog heel goed: ,,We hoorden dat ze binnenvielen, die mannen in het zwart van de politie. Het duurde even voor ze boven waren. Opeens had ik een pistool tegen mijn hoofd.’’

Over haar verhoor bij de politie: ,,Ik heb nooit iets verkeerds gedaan in mijn leven. Ik wilde een goede indruk geven en heb geantwoord wat wenselijk was.’’ De advocaat vindt haar verklaring het belangrijkste bewijs tegen de hoofdverdachte, al is de officier van justitie het er niet mee eens.

De advocaten vroegen het voorarrest van de verdachten niet te verlengen. Niet alleen omdat er te weinig bewijs zou zijn. Ook omdat het openbaar ministerie veel te lang doet over het verzamelen van bewijs. Er werden meer argumenten aangevoerd. Een verdachte zei tegen de rechters: ,,Ik wil ook naar huis omdat mijn huwelijk op springen staat.’’

De rechterhand van de hoofdverdachte kreeg anderhalve week na zijn arrestatie een kind. Hij mocht een dag op kraambezoek, maar wil nu naar huis omdat zijn vrouw een inburgeringcursus moet volgen. Dat kan ze niet, want ze heeft een baby, aldus een advocaat.

Naar huis dus met die verdachten, eventueel met intrekken van hun paspoort en/of een wekelijkse meldingsplicht en/of het verbod contact met andere verdachten te zoeken, zo vinden de advocaten.

De officier van justitie ziet er niets in. ,,Alle verdachten weten waar ze aan begonnen toen ze de strafbare feiten pleegden. Ze wisten dat dit de consequenties zouden zijn. Als ze vrij worden gelaten voor het proces, bestaat het gevaar dat ze contact zoeken met elkaar om dingen door te spreken en getuigen gaan intimideren.’’

De rechterhand van de hoofdverdachte legde persoonlijk ook het een en ander uit aan de rechter. Nadat hij hoorde dat hij pas weer in februari voor de rechter staat, eindigde hij gisteren laconiek: ,,Ik wens de rechters prettige feestdagen en een gelukkig Nieuwjaar.’’

(Uitslag vrijlatingsverzoek vandaag)

PS: Film over werken bij Corus
PS: Ichthus Lyceum uit Driehuis is op bezoek bij Velsense zustergemeente in Duitsland

1 opmerking:

Anoniem zei

hoezo drugsbende ? nederland zit toch vol koffieshops . idereen die dat toestaat is onderdeel van een drugs bende ! (leuk kaartje vooral de kleine lettertjes)