vrijdag 1 augustus 2008

Zuigen in plaats van blazen

De buren waren terug uit Frankrijk en hadden goede witte wijn meegenomen. Met de hitte van gisteravond hadden we geen zin om vroeg te gaan slapen.

,,Vier à vijf glazen? Tot 23.30 uur? Dat kan je nog best te veel alcohol in je bloed hebben'', zei politievoorlichter José van Dijk vanmorgen tegen me.

Ik stond ik met haar bij een alcoholcontrole. Om 10 uur vingen de agenten in IJmuiden de passagiers op van de ferry van DFDS Seaways (foto boven). Dat doen ze regelmatig.

Vijf glazen te veel? Ik heb vanmorgen dus eerst zelf maar geblazen (foto midden). Bij dezelfde agente waarbij ik vorige week ook al moest blazen. Ik reed in de fuik bij Overveen. Resultaat toen: P. Van Prima. Of van Prettig dag. Resultaat vanmorgen: ook goed.

,,Sommige beginnende agenten lieten automobilisten wel eens doorrijden met een F. Dachten ze dat de F goed was. Maar dat is juist goed fout'', zegt agent Marcel.

Agent Rob vraagt nog of ik even wil helpen. ,,Kun je daar staan en kijken of bestuurders niet snel van plaats verwisselen met de bijrijder.'' Nee, als onafhankelijk journalist kan dat niet.

De rij auto's met vakantiegangers, motoren en vrachtwagens wordt vlot afgewerkt (zie filmpje onderaan). Niemand wordt gepakt. Maar ze staan er niet voor niks. De Engelsen, en ook de Polen aan boord, kunnen goed drinken en zijn soms 's morgens nog dronken. Bij een controle bij DFDS Seaways lopen er meestal zo'n vijf tegen de lamp.

De agenten herinneren zich nog de vangst eind juni in IJmuiden. Veel Engelsen op de motor kwamen voor de TT in Assen. Agent Marcel: ,,We hadden gehoord dat de bar aan boord tot 3.30 uur open was gebleven.’’ Acht motorrijders bliezen een F.
De controles zijn niet voor niets, benadrukken de agenten. Ze komen met verhalen over de ernstige ongelukken waar ze bij zijn geweest. Vanmorgen verliep alles soepel. Op die oudere Engelse mevrouw na dan. Die bleef maar zuigen aan het blaaspijpje.

PS: Over woensdag vandaag met Borghouts gesproken. Inderdaad, er is geen rekening gehouden met zeeschepen. Er waren toen nog geen gegevens beschikbaar.


Geen opmerkingen: