woensdag 30 juli 2008

Niet alleen Corus

Het schip dat u ziet op de foto van Rene Sehr, is de Mississauga Express. Het containerschip passeert de Zuidpier. De roetwolk uit de schoorsteen was tot ver op zee zichtbaar.

Eigenaar Hapag Lloyd claimt dat het roet schoon is. Een taakje voor de Inspectie Verkeer en waterstaat om het te controleren. Dat doen ze met monsters van de diesel. Het RIVM heeft een methode ontwikkeld om veel meer vervuilers te betrappen.

En dat is nodig. Want zeeschepen zorgen voor veel meer uitstoot van schadelijke stoffen voor mensen dan ooit is gedacht. Dat leest u vandaag in de IJmuider Courant. Het milieu is ook veel meer de klos dan ooit gedacht.

En al die schepen passeren dagelijks IJmuiden op weg naar en van Amsterdam. Gelukkig dringt het besef snel door dat iets gedaan moet worden aan de uitstoot door schepen. Amsterdam en Rotterdam willen maatregelen nemen.

Internationaal zijn recent strengere eisen afgesproken. Nederland wil nog verder gaan. Prachtig. Vindt u dat ook?

Wat ik me nou afvraag, is dit. Woningbouw in IJmuiden werd lang geblokkeerd door de milieugrenzen rond Corus (filmpje). Daarbij ging het over dezelfde schadelijke stoffen die ook de zeeschepen uitstoten. Schepen die IJmuiden dichter passeren dan Corus er vanaf ligt.

Uiteindelijk sloten de provincie en gemeenten als Velsen in het geheim een herenakkoord met de staalfabriek. Het Waterlandakkoord. Daarin staat dat Corus zijn staalproductie mag uitbreiden.

De overheden zullen dat niet verhinderen en rechtszaken daartegen niet ondersteunen. Corus geeft zijn verzet op tegen de nieuwe woningen in IJmuiden.
Dat Waterlandakkkoord staat pas echt ter discussie na de omstreden uitzending van Zembla (1, 2).

Wat ik me dus afvraag: zouden die bestuurders in dat Waterlandakkoord ooit rekening gehouden hebben met de zeeschepen? Dat niet alleen Corus schuldig is aan de uitstoot van schadelijke stoffen? Ik heb het ze gevraagd. Ik wacht op antwoord.

Geen opmerkingen: