dinsdag 29 juli 2008

Eerst opleveren en aanharken

Bouwaanvragen bij de gemeente. Voor de krant altijd interessant voer. Voor lezers ook, immers. Wie wil er niet weten of er nieuwe woningen worden gebouwd? Zeker als het tegenover zijn huis is.

Bij de aanvragers van bouwaanvragen zorgt een telefoontje van de krant altijd voor stress. Ja, het klopt dat ze iets willen bouwen. Nee, ze willen er pas over vertellen als de hele vergunningsprocedure is afgerond.

En als je ze daarna benadert, willen ze pas iets zeggen als de bouw helemaal klaar, afgerond, opgeleverd en aangeharkt is.

Daar wil de krant dus niet op wachten. Juist in het vroegste stadium is het van belang om de lezers te laten weten wat er kan gaan gebeuren.
Gisteren stond ik in het stadhuis om wat bouwaanvragen te bekijken. Voor de vier villa's aan de Kweekerslaan in Santpoort-Noord. Niemand over bereikbaar. Het is immers vakantie.

Tuincentrum Velserbroek wil niets vertellen over zijn uitbreidingsplan. ,,Er heeft een artikel in de IJmuider Courant gestaan waarover we niet blij waren. Daarom zeg ik niets.'' Hoe lang geleden was dat? ,,Veertien jaar geleden. Waarover het ging moet je zelf maar even uitzoeken.'' Ik kan niets vinden in het archief.

Een andere bouwaanvraag gaat over café De Griffioen in IJmuiden (foto). Ook hier zwijgzaamheid. De uitbaatster wil de eigenaar benaderen om te vragen of hij mij wil bellen. Zijn telefoonnummer krijg ik niet. Ik weet al hoe dat zeer waarschijnlijk gaat: de eigenaar zal niet bellen. Vandaag nog even afwachten. Morgen staat het nieuws hoe dan ook in de krant.

Straks ga ik naar degene die een bouwaanvraag heeft ingediend voor de bioscoop in IJmuiden. Dat is ook al een lang lopende kwestie. Heeft lang genoeg geduurd. Nieuws komt hoe dan ook. (Hier is het).

Er is nog één bouwaanvraag die ik wil afwikkelen. Die gaat over de braakliggende grond aan de Dokweg naast het postbodehoofdkantoor. Ik weet wat een IJmuidenaar daar wil realiseren. Al sinds vorig jaar. Binnenkort hem maar eens bellen het er mee staat.


Update: Stom toevallig net een van de eigenaren van De Griffioen ontmoet. Hij heeft me verteld over het bouwplan. Hier is het nieuws.

PS: Terugblik op de Feestweek IJmuiden (verslag van zondag). Op naar Santpoort!

Geen opmerkingen: