donderdag 29 maart 2007

Dag Terras

Dorpshuis Het Terras is vannacht afgebrand (1, 2, 3, 4). De naastgelegen Parnassiaschool is zwaar beschadigd door water, rook en roet. Ruim driehonderd leerlingen blijven voorlopig thuis.

In Het Terras komen duizend (!) bezoekers per week. Dat is echt veel.

In Santpoort-Noord gaat het ze echt aan het hart. Toen ik vanochtend een kijkje nam, stond er continu zo’n dertig man te kijken naar de zwartgeblakerde resten. Hoe ze het wisten van de brand? ,,Ik ben gebeld door een vriendin.’’ ,,Ik ben ook gebeld door een vriendin.’’ ,,Ik werd vanmorgen gebeld dat er brand was in Het Terras.’’

Heel Santpoort-Noord lijkt elkaar gebeld te hebben om het vreselijke nieuws te vertellen. Het Terras lijkt diep in de genen te zitten van het dorp.

Een Santpoortse: ,,Ik kom hier al sinds 1989. Dit is echt heel erg. Er komen hier zoveel mensen, vooral senioren. Deze week heb ik er nog geklaverjast en gebridged. Vanmorgen zou ik hier schilderen bij De Vrije Schilderclub. Het is er altijd zo gezellig. Wat zal ik dat missen.’’


(Foto's van Ko van Leeuwen. Op de onderste staat burgemeester Cammaert die 's nachts een kijkje nam)

Geen opmerkingen: