Het is niet alleen het plan van twee spoorondernemers.
Die willen het oude spoor tussen Santpoort-Noord en IJmuiden weer in gebruik nemen en er goederen- en passagierstreinen laten rijden. (geef je mening!)
De spoorondernemers zijn Locon en Herik.
Lees het uitgewerkte plan van Herik op deze site.
Het is niet alleen dit commerciele plan voor het oude spoor. Het is ook het daar aan verbonden plan van WIJS: een museumtrein en nieuw museum in IJmuiden.
Zij willen een museumtrein laten rijden op het spoor aan Kanaaldijk waarover geen HOV-bus gaat rijden.
Een museumtrein voor toeristen, in de weekeinden, tussen Witte Theater en oude station Velsen-IJmuiden Oost (nabij het Pontplein in Velsen-Zuid).
WIJS wil voor de museumtrein een zelfstandige spoorwegonderneming oprichten: IJmuider Spoorweg Maatschappij BV.
Er is al materieel beschikbaar: treinstellen, locomotor, rijtuig en wagons.
Er is al beschikbaar personeel: vier machinisten, twee hoofdconducteurs, twee conducteurs en meerdere bordeswachters voor op de te herstellen stations.
Op de zes kilometer spoor langs Kanaaldijk moet dan de eerste Nederlandse museumlijn rijden met voor- en naoorlogs materieel van Nederlands makelij.
Eerst met dieselelektrische treinen, maar voor slechts 3,5 miljoen euro (zegt WIJS) kan de elektrische bovenleiding worden teruggeplaatst.
Een trein terug in IJmuiden: zie onderste foto van hoe het was. Naast de trein moet de beroemde Blauwe Tram gaan rijden op dit spoor (zie bovenste plaatje). Lees hier en hier meer over de Blauwe Tram. Vroeger reed die Blauwe Tram tussen Amsterdam-Haarlem-Zandvoort (middelste foto).
WIJS heeft ambitieuze plannen. De Blauwe Tram zou weer naar Zandvoort kunnen rijden, als het spoor naar Santpoort-Noord volledig is hersteld.
En zelfs tot Bloemendaal, zodat er een toeristische verbinding komt tussen badplaatsen.
Een ander plan van WIJS is de oprichting van een vervoersmuseum met de naam TramTreinMuseum in IJmuiden.
WIJS denkt aan leegstaande panden bij de visafslag op de Halkade. In het museum komt een collectie oud spoor- en tramwegmateriaal te staan, bijvoorbeeld overtollige trams uit Amsterdam.
Onderste foto komt van deze site.
vrijdag 27 januari 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
11 opmerkingen:
kijk dat zij nu nog eens mooie plannen !
iets waar van ik met trots tegen mijn kinderen (of wie dan ook) zou zeggen,
kijk eens wat ze in ijmuiden zouden kunnen maken ,
en dat gebeurt niet vaak meer de laatste jaren
gewoon doen en klaar is klara. mooi plan
Een leuk onderwerpje voor het wijkplatform aldaar.Ga maar eens in een willekeurig huis aan de IJmuiderstraatweg zitten als zo n goederentrein langs komt. Daar word je niet blij van. Een fijne ingezonden brief in de krant van het wijkplatform lijkt me geen overbodige luxe.
Nico
Het mooiste zou toch wezen, het spoor doortrekken naar het strand, dan zal je zomers veel reizigers hebben.
weer plannen voor ijmuiden. het is leuk. niet reeel. alles dan een trein gaat sneller van en naar ijmuiden.
Mij lijkt het helemaal top om het spoor te herstellen. Zeker als er nut zou zijn voor goederen vervoer. Daar een dienstregeling voor antiek materieel invoeren zal niet eenvoudig zijn maar wel het beste wat ze ermee kunnen doen. Ik kan niet wachten op die trein! En ik woon aan het spoor...leuk!
Prima idee !! Begin gewoon voorzichtig met een (beperkte) Museumlijn, dat is niet moeilijk en zeer realistisch. Daarna af en toe wat passagiesr van cruiseschepen, die graag op nostalgische wijze naar de draagvleugelboot naar Amsterdam (en terug) willen. Daarmee trek je zeker toeristen en het is ook nog is geod tegen de CO2-uitstoot; files; e.d.. Pas in een later stadium nadenken over goederen, want dat levert al snel tegenstand op. Ga door met dit plan en laat de horeca en de toerismebranche in Oud_IJmuiden lekker meedeneken en meedoen !! Dit moet de gemeente toch ook hartelijk verwelkomen, lijkt mij.
Zonder goederentrein geen museumtrein, anoniem. De mannen van WIJS hebben een dealtje met die goedderenlui gemaakt. Dat is wel duidelijk.Wij de rails jullie je treintje.Weet je dat de mannen van WIJS verschrikkelijk tegen het HOV uitgevaren zijn? Je kunt dus niet zeggen dat ze een wit voetje bij de gemeente hebben. Buiten dat om, het gedeelte waar het onrendabele treintje moet gaan rijden wordt een wandelgebied.WIJS kan dus fluiten naar zijn rails. Het wijkplatform hoeft eigenlijk helemaal niet in actie te komen.
Allesbehalve wijs .....
Neemt niet weg dat dromen mooi is. Alleen de foto's al. Prachtig om te zien en roept warme gevoelens op. Maar meer ook niet.
Sterker nog, wederom een staaltje van plaat voor je kop. Zinloos om hier tijd en aandacht aan te besteden. En dan helemaal om anderen er in mee te trekken en de indruk te wekken dat dit levensvatbaar is.
Ach ja, laat ook maar, ik besluit met het begin:"dromen zijn te mooi om weg te gooien."
nou een mini treintje dan naast de bestaande lijn? zo,n Lijntje waar je niet op of in kunt zitten maar alleen een pluimpje rook ziet, nostalgie,s gezien dan! en die met veel bellen en toeters langs de IJmuiderstraatweg rijd,want deze gekke plannen om op dit kleine stukje rail een museatrein te laten tuffen? is natuurlijk weer krantvulling, Als ze de gehele lijn kunnen herstellen dan zeg ik "ja doen maar om nu dat stukje langs het kanaal te gaan gebruiken? voor je eenmaal lekker zit! moet je er al weer uit, onzin dus. een onrendabel plan. laat een treintje over de Langenieuw rijden naar het strand en dan een centrum eromheen is dat wat dan? ik bedoel maar weer, Bij min 25c ondernul bedenk je soms dingen Het is maar goed dat de winter niet zolang duurt toch?
Prachtig initiatief en ik zal er zeker een keer naar komen kijken
Een reactie posten