zaterdag 17 december 2011

Heeft u vragen over de HOV-bus?

Heeft u nog vragen over het Hoogwaardig Openbaar Vervoer door Velsen?

HOV? Ja, dat is de ambtelijke en politieke term voor buslijn 75 (IJmuiden-Haarlem) die vanaf 2015 over stukken busbaan door de gemeente gaat rijden.

Het wordt geen snelbus, zoals eerst door de politiek beweerd. De 75 houdt dezelfde frequentie als nu. Met stukken busbaan en andere verkeersmaatregelen moet hij echter niet meer vaststaan in de files.

Dinsdag ben ik uitgenodigd op het projectbureau voor het HOV Velsen, op de hoek Zeeweg/Lange Nieuwstraat in IJmuiden.

Voorlichters die de HOV-bus aan Velsenaren moeten uitleggen, willen kennismaken met een journalist van de IJmuider Courant die er regelmatig over schreef. Ik dus.

Heeft u vooraf nog vragen over het HOV, vroegen ze mij. Het zou fijn zijn als u die vooraf aan ons kan laten weten.

Nou, ik heb nu geen vragen.

Maar misschien u, lezer en Velsenaar, wel!

Moet lukken. Er zijn in ieder geval genoeg tegenstanders van het HOV in Velsen

(Lees ook hier).

Wat wilt u weten over het HOV? Wat moet ik voor u vragen?

Zet het hieronder bij de reacties op deze blog.

Weet u niets? Ik geef u een voorzetje. De eerste twee deeltrajecten van het HOV gaan de inspraak in.

Daarbij zit het grootste stuk busbaan dat wordt aangelegd: over het oude spoor naar IJmuiden.

Op de bovenste drie plaatjes ziet u hoe de spoorovergang bij de Groeneweg in IJmuiden er uit komt te zien.

Bovenste is van Groeneweg als busbaan met haltes, plaatje er onder hoe het er nu uitziet, plaatje daaronder van de kruising met busbaan en verkeerslichten.

De twee plaatjes daaronder zijn van het spoor bij de Zeeweg in IJmuiden: nu en straks met busbaan.

En dan nog een nieuwtje. De busbaan loopt tot aan het politiebureau, gaat daar van het spoortalud af en loopt dan tussen Vellesan College en Technisch College Velsen door naar de Lange Nieuwstraat.

Wat gebeurt er met de rest van het oude spoor, tot langs De Geul?

De rails gaan weg. Het wordt een geasfalteerd wandelpad!

(Onderste plaatje: route HOV mét de enige haltes)

36 opmerkingen:

Anoniem zei

Ola allemaal... mag ik een voorspelling doen? Ik doe het toch: Binnen "no time"blijkt dit een niet rendabele situatie te zijn. Vervolgens zal er gewoon verkeer op de oude spoorbaan gaan rijden. Zeg maar dat ik gek ben, je zult het zien... Oerdom zeg ik.

Anoniem zei

@ anoniem hierboven, wat is uw vraag?

Mijn vragen:
1. Is het niet frustrerend dat een aantal mensen constant zo negatief zijn terwijl ontwikkeling van economie en dus ook infrastructuur essentieel is voor een gemeente als Velsen?

2. Wordt er in de aanleg op het hele traject rekening gehouden met eventuele sneltram of metro rails mogelijkheden?

3. Dat de Lange Nieuw gebruikt wordt als route voor hoogwaardig openbaar vervoer is uitstekend. Komst van HOV zal toename autoverkeer van en naar IJmuiden slechts gedeeltelijk beperken. M.a.w. het wordt drukker op de Lange Nieuw door auto's. Dit gaat ten koste van de kwaliteit HOV. Aansluitingen op de kanaaldijk bijvoorbeeld zijn onmisbaar. Waarom worden er in de investeringen zo weinig onderdelen meegenomen om dat verlies te beperken.

4. Waarom is het er nog niet?

Anoniem zei

Wat is de echte tijds winst die hieruit gehaald word ten opzichte van de buslijnen/ treinen die we alreeds hebben in de omgeving?

Ome nico zei

Mensen gewoon een autopedje kopen dan kan je op de stoep.
Een hele dure operatie voor 5 min tijdwinst, Maar het is de vooruitgang der tijden zullen we maar denken.
en een vraag aan fokke moet dan ook zijn Vraag eens aan die bedenkers van dit moois of er werkelijk voorgang in zit in dat openbaar vervoer op die plek? of is het hebben van hun zinnespel belangrijker? en het mislukken van deze utopie ingecalculeerd en wie trekt of krijgt het boete kleed voor z,n kiezen? als fiasco nr 1 er aankomt of uitkomt? vragen die een antwoord verdienen alleen je krijgt het dus niet. Ik vind die gehele operastie eentje van nul ,, nul,nul Maar ja negatief zijn en altijd je bek vol over de veranderingen der tijden ,Laten we het maar afwachten deze mislukking . tijdwinst heb je door juist "geen" gebruik te maken van deze vorm van vervoer, denk daar maar eens over na ,een busbaan in Velsen? ach je moet het maar bedenken. zal wel weer een mooi fietspad worden in de toekomst
en dat zal een verademing zijn voor veel gebruikers.Ik hoop dat ik echt ongelijk krijg maar ik vrees het ergste!

Anoniem zei

We zien geen enkele maatregelen om het geluid te beperken. Razende bus in achtertuin en verkeer aan de voorkant van huizen. Bewoners, leefbaarheid, groen, in alle rust naar je dierbaren op de begraafplaats... Gewoon een geldverslindend prestige project van de provincie noord-Holland en de gemeente Velsen. Geen bus meer voor Santpoort-zuid, gemeente sluit de ogen. Oude bewoners die lijn 75 niet meer kunnen bereiken, gemeente draait hoofd weg. Beter is om 3 miljoen te investeren in wat er echt toe doet. Voorzieningen waar nu op de gemeente op gaat bezuinigen en ja die 3 miljoen voor overdag een handje vol passagiers dat wil de gemeente echt niet horen.

Vraag: waar wordt geluidswering aangebracht?

Ome nico zei

Anoniem@ nu vraag je om geluidschermen bij je dierbaren? ik geloof dat er nu een beetje doorgedraafd wordt, Westerveld is de enige die er namelijk geen last van heeft,want die mensen die daar wonen klagen namelijk niet meer.
Maar je hebt wel een punt natuurlijk voor de levende bewoners van dat asfalt paadje door je achtertuin, Maar ja er word natuurlijk niet geluisterd om die tijdbesparende vooruitgang te bevoorderen en ach je gelijk krijgen is altijd achteraf als het leed is geschied. En ja die Buslijn Santpoort (Zuid) die moeten we maar gewoon vergeten , die mensen moeten maar gaan lopen of fietsen of liftend naar Haarlem ofzo? Fijn he wel miljoenen investeren in een busbaantje van niks,maar en beetje geld reserveren voor de bewoners van Zuid ja dan bespaar je dus? echt ambtelijk gezwets dus zonder brain,zoals er in Velsen meerdere of teveel rondlopen met zo,n kronkeltje. een mooie vraag voor Fokke dus, Welke dokter heeft het gemeente huis die deze mensen bergeleid ,want ik geloof echt dat er steken loszitten in bepaalde bovenkamers bij ambtelijk Velsen.bestaande lijnen opheffen om miljoenen te verkloten in een niet bestaande onwerkelijk lijntje waar meer last dan lust van komt. Velsen heeft ,t
dus echt! (niet begrepen)

Dennis zei

Hoe zit het met de aansluitingen op de FFF boot naar amsterdam, en de aansluiting naar station driehuis. Of moet je een eind lopen om deze overstap punten te bereiken?

Hoe zit het met velserbroek of hebben die nog steeds zo'n slechte verbinding met ijmuiden?

Groeten, Dennis

ahaar zei

Mijn vragen:

1: Waarom komt er geen fietspad langs de busbaan over het oude spoor? Aangezien de fiets ook een belangrijk en schoon vervoersmiddel is. En een fietspad langs de busbaan zal de reistijd ook een groot stuk inkorten.

2: De bus gaat tussen het Vellesan College en Technisch College Velsen door naar de Lange Nieuwstraat. Hoe? Moeten er 2 banen door dat smalle stukje gaan tussen het HOV bureau en de Videoland? Want dan moet er haast wel een huis gesloopt worden.

3: Krijgt de Zeeweg/Waterloolaan een tunnel? (Zie nr. 5 op de tekening) En waarom daar geen bushalte? (Ter vervanging wat er al zit)

Anoniem zei

Dag allemaal, waar komt de aansluiting op de Zuid Tangent?? Want het is toch niet uitgesloten dat deze lijn aansluit/doorgaat op de race bus naar Amsterdam/Schiphol??

Michel W. zei

Een snellere verbinding met Haarlem, Amsterdam en de rest van de Ijmond regio is essentieel. En als deze verbinding een directe verbinding met R-Net(voormalige ZuidTangent)moet gaan worden dan moet het toch ook een gelijkwaardig traject worden?

Waarom niet ook een volledig vrij bustraject? En de mogelijkheid om het later te ver-railsen? Hoe sneller het traject, hoe beter je bereikbaar bent en des te beter voor de economie.

Mijn vraag is dan ook, waarom niet vanaf het ziekenhuis de randweg op en daarna een afbuiging naar de rest van het traject. Dan sla je de verkeersdrukte in Santpoort over. En ook een vrije busbaan op de Lange Nieuwstraat.

Waarom al deze moeite doen, en dan uiteindelijk met een halfbakken oplossing komen.
Als je het doet, doe het dan gelijk goed!!

Fokke Zaagsma zei

Heel goed, ga door. Tot dinsdagochtend heeft iedereen de tijd.

Met wat ik hier lees en zelf in het in inspraakdocument las, kan ik beloven dat er een artikel in de IJmuider Courant komt.

Hou die krant in de gaten!

Groetjes,
Fokke

Anoniem zei

de mensen met een minimaal inkomen, krijgen straks nog minder.

Chronisch zieke toeslag wordt gehalveerd.

Geen bijbetaling voor mensen die een eigen bijdrage moeten betalen voor een behandeling die deels vergoed wordt.

Geen bijdrage voor mensen die een extra eigen risico wegens psychiatrie nodig hebben.

Er komen zwaardere eisen voor bijzondere bijstand.

Huur en zorgtoeslag gaat omlaag.

Geen reiskostenvergoeding voor mensen die naar een speciaal ziekenhuis moeten omdat ze in de buurt niet de kennis hebben die nodig is om iemand beter te maken.

Ik kan een hele lange lijst maken, maar het is toch tegen dovemansoren.

Het zwembad is sinds het een combibad geworden is onbetaalbaar geworden, die kunnen ze net zo goed sluiten.

Het ging hier toch om 3 minuten tijdwinst? Dat kost toch in totaal 70 miljoen euro? Dan moet je overstappen in Haarlem-Noord, dat duurt langer dan 3 minuten, dus weg gegooid geld.

Er zijn weer wethouders en gemeente ambtenaren die iets op hun naam willen hebben staan, er uit schoppen met die gasten.

Sorry, maar dit slaat nog plank nog wal.

Ome nico zei

Fokke vergeet mje niet de naam te vragen van de dokter die deze mensen bergeleid ? Want dan kunnen we die ook missen.
Je wilt toch echt niet geloven dat dit traject er komen moet toch,Laat de bus in Santpoort maar rijden dat is een stuk goedkoper en geeft een stuk minder ergernis, 5 minuten sneller voor die miljoenen .Kunnen ze beter investeren in de voedselbank ,Want daar komt velsen terecht na dit debakel.
Dus Fokke vergeet de dokter niet te vermelden, die van de geestes zieke bedenkers van dit moois.

Fokke Zaagsma zei

Ome Nico,
Wel aardig blijven, hè. Wat je schrijft is al weer behoorlijk beledigend. Straks moet ik je bijdrage weer wissen, en dat willen jij en ik niet.
Fokke

Anoniem zei

Fokke, Ik heb ook nog wel een paar vragen:

1) Aansluitend op een eerdere reactie - Hoe voorkomt de gemeente dat, indien de busbaan onrendabel blijkt, dit niet in een autoweg wordt veranderd? Dit is iets wat sommige andere lokale politieke partijen graag zouden zien (LGV)en het zou me niet verbazen als de naastwondende burger er op termijn zo weer ingeluisd wordt?

2) Hoe voorkomt de gemeente dat de busbaan niet door ander verkeer wordt gebruikt (ik voorzie met name brommers die na het stappen s'nachts snel thuis willen zijn)?

3) Hoe zit het met de streng vervuilde grond (o.a. leeuweriklaan). Hier wordt door gemeente geen enkele informatie verschaft aan burgers. Wat zijn de gezondheids risico's en is er een sanerings plan?

4)Wordt de busbaan verlicht op stukken zonder halte? Ik kan er niets over vinden in het ontwerp.

5) Kan er meer duidelijkheid komen over de inrichting kruispunt Zeeweg/busbaan? hier komen meerdere wegen bij elkaar (Min. van Houtenlaan, Zeeweg, Waterloolaan, Leeuweriklaan) en er zitten ook nog twee drukke sportclubs waar veel kinderen naar toe moeten. Ik voorzie hier meer opstopping dan een ieder lief is.

6) Als ik me goed kan herinneren, was 1 van de voorwaarde voor dit trace enkele concrete maatregelen om verkeer door Driehuis te ontmoedigen. Wat zijn deze maatregelen (anders dan het feit dat de voorrangskruisingen van het HOV opstopppingen gaat veroorzaken) en wanneer worden ze uitgevoerd?

7) De Gemeente beloofd bewoners dat suggesties worden meegenomen en getoetst worden op (financiele) haalbaarheid en inpasbaarheid. Hoe kan de gemeente ons garanderen dat dit daadwerkelijk gebeurt en dat niet ieder (construtief) idee simpelweg wordt afgewenteld als niet (financieel) haalbaar of inpasbaar. Met andere woorden, is de inspraak niet gewoon het zoveelste zoethoudertje om het "not in my backyard" gevoel van de burgers te managen.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

Ome nico zei

Fokke is dit dan beledigend?
Nu dan snap ik het zeker niet goed.
Ik vind het een belediging dat er uberhoubt zo,n gekke verbindingn komt die kant nog wal raakt.
En ja dan ben je echt een dokter nodig,
is dat dan beledigen? ik vind het een bespeuring van het vernietigen van een boel centjes "Gemeenschapgeld dus."
en ik ben de laatste die beledigen wil,
maar ik vind het wel een belediging voor alle tegenstanders die hier zo blij mee zijn, Dus wat ik bedoel te zeggen is dat het een compleet gekkenwerk is. dat is alles.
en ja die dokter zal wel een beetje zeer doen bij sommige mensen maar dat is altijd zo, Een dokter is volgens mij een Heelmeester? nu dan laat hij snel wezen en "helen" als het nog kan.
als dat een belediging is nu dan dat maar

ik groet je, en prettige kerst Fokke

Anoniem zei

Krijgt de HOV route over het spoor ook een functie als calamiteitenroute bij ongelukken etc o.a. op het kanaal wanner de Stationsweg niet gebruikt kan worden. O.a. bij gevaarlijke stoffen vervoer over het Noordzeekanaal ( denk even aan Vopak Amsterdam o.a.

Anoniem zei

Komt er een aansluiting van de HOV op het NS.spoor bij Santpoort-noord? Of een mogelijkheid om nabij de tunnel of viaduct dat hier komt een halte te plaatsen met de mogelijkheid om naar de perrons van station Santpoort noord te lopen, deze perrons zijn al vrij lang. Deze spoorverbinding tussen Uitgeest en Amsterdam biedt veel mogelijkheden tot aansluiting op de rest van het NS spoor.

Anoniem zei

Welke onderliggende buslijnen gaan er komen als de HOV gaat rijden. Dit is esentieel voor het funktioneren van de HOV, je hebt nl goede aan en afvoerlijnen nodig als je veel mensen wilt bedienen van OV. Welke eisen gaan er gelden qua aantal meters dat men verwijderd mag zijn van een bushalte van het OV, c.q. de bus. Voor de senioren zijn er al div. voorzienigen zoals de Bios etc.

Anoniem zei

Het gezeur over de paar minuten tijdwinst is niet belangrijk, het gaat nl om goede kwaliteit en doorstroming van het OV en dan met name van de hoofdlijnen van het OV zoals de HOV gaat worden, hiervoor moet de HOV wel op tijd kunnen rijden zonder oponthoud waardoor de verdere aansluitingen gegarandeerd zijn. Liever een HOV in de achtertuin dan een drukke autoweg.

Anoniem zei

Pfff. Gelukkig is het besluit over het traject al gevallen.

Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat niet iedereen zich dat realiseert. WAKE UP! Denk mee over wat wel kan en waar je misschien nog iets over kunt zeggen.

En ja bewoners van Driehuis, die baan komt er echt, ook door jullie "alles is prima maar niet door mijn achtertuin".

En ja, als de baan niet rendabel is, dan is het heel logisch om deze te betrekken in de huidige infrastructuur.

Deze stappen worden niet alleen genomen voor 3 minuten Dat kan een klein kind nog begrijpen. het is jammer dat sommigen dit wel als argument gebruiken om het niet te doen?!?

Dit gaat over de toekomstige bereikbaarheid van een belangrijk economisch gebied. Daarbij moet je nu eenmaal vooruitdenken. Een weg ligt er niet zomaar. Dat zie we nu hoe moeizaam dat gaat.

Anoniem zei

En nog een brandende vraag:

Lees net op de site van de krant dat alle zebrapaden moeten wijken op de planetenweg.

De vraag: Waarom??? En dan waarom alleen op de planetenweg? Terwijl je ze op de langenieuwstraat weer tegenkomt....

Volgens mij weten ze zelf niet meer wat ze doen... (Of doen ze het om de 70 Miljoen te halen?)

Anoniem zei

Gaan de zebrapaden op de Hagerlingerweg in Santpoort dan ook weg?

Ina de Vos, Voorzitter Wijkplatform Zee- en Duinwijk zei

De Planetenweg in IJmuiden gaat volgend jaar op de schop. Naast vrijliggende fietspaden waar we wel blij mee zijn is het belachelijk dat de 5 (!) zebrapaden op de Planetenweg niet meer terug komen. Dit alles om het HOV voorrang te verlenen op alle verkeersdeelnemers. Er steken dagelijks veel mensen over, voornamelijk kinderen die de weg moeten oversteken van en naar school, gymzaal enz. Gisteravond hebben we de plannen besproken in onze Wijkplatformvergadering en dit nieuws is ingeslagen als een bom! In het verleden werden plannen eerst bij ons neergelegd en konden de ergste pijnpunten meteen worden neergesabeld. Nu krijgen de platforms geen voortijdige informatie meer, pas bij een inspraak/informatiebijeenkomst. Helaas komen daar niet heel veel mensen op af zodat de gemeente toch haar zin kan doordrijven. Het is echt te gek voor woorden!!! Hoe het zal gaan op bijv. Lange Nieuwstraat of elders op de route weten wij niet, het is in ieder geval nooit ter sprake gekomen tijdens de bijeenkomsten van de klankbordgroepen.

Anoniem zei

De route op de Lange Nieuwstraat kan straks recht door de koopsloot in, want daar krijg je toch geen winkel in.

Anoniem zei

Fokke,

Wanneer kunnen we de antwoorden verwachten van het HOV Bureau?

Rob Zijlstra zei

Ik heb een domme vraag. Als er straks een kind op de Planetenweg wordt doodgereden, kan je dan een ambtenaar aanklagen wegens doodslag?

Anoniem zei

Ik denk het niet, want we hebben (kugge, kugge, kugge) dat zooitje in het stadhuis democratisch gekozen.

Je kan natuurlijk altijd nog een zware metalen buis over de weg heen spannen, maar dat zal wel weer niet mogen.

Fokke Zaagsma zei

Beste lezers,

- De voorlichters van HOV Velsen-projectbureau konden dinsdag nog geen antwoord geven op een lijst vragen. Ze zoeken het uit. Volgt in de krant!

- Er stond een fout in de IJmuider Courant. Is vrijdag in de krant gerectificeerd: de zebrapaden moeten inderdaad weg op de Planetenweg, maar dat heeft volgens de gemeente niets te maken met de HOV-bus.

Groetjes,
Fokke

Ina de Vos zei

Fokke, laat je niets wijsmaken!! Wij zijn met z'n tweeën naar het gemeentehuis geweest om de tekeningen te mogen inzien. Daar is door de projectleider en een collega wel degelijk verteld dat de zebrapaden moeten sneuvelen vanwege de snelle doorstroming van de HOV bus. Vanwege diezelfde bus komt er ook geen rotonde bij de splitsing Planetenweg/Pleiadenplantsoen. De bus moet ten allen tijde kunnen doorrijden. Moet er alleen niemand onder komen, houdt alleen maar op....

Anoniem zei

Ik geloof er ook geen snars van. Journalisten zouden niet alles wat de gemeente zegt voor zoete koek aan moeten nemen.

Natuurlijk verdwijnen die Zebrapaden voor de bus, ze kunnen alleen geen negatieve publiciteit meer gebruiken rond dit onderwerp want het ligt al gevoelig genoeg.

Verdwijnen er op andere locaties in de gemeente wel zebrapaden of alleen hier? Volgens mij is er bij de minister van Houtenlaan onlangs nog een nieuw zebrapad aangelegd. Is daar geen sprake van schijnveiligheid?

Anoniem zei

ik heb een veel beter plan voor die busbaan gewoon een enkel baans weg voor normale autos s ochtends eenrichtingsverkeer ijmuiden uit s middags eenrichtingsverkeer ijmuiden weer in dan hebben veel meer mensen er wat aan . de weg dan wel ook aansluiten op de weg langs het kanaal

Anoniem zei

Kunnen we inmiddels al het beloofde stuk lezen? Met de antwoorden? Ik kan nergens vinden hoe je gesprek daar was. Waren het echte ambtenaren?

Fokke Zaagsma zei

Ik heb al geschreven dat het wachten was op de antwoorden. Zie boven.

Ik was een tijd niet inzetbaar voor de krant omdat ik als een 'kwartiermaker' drie nieuwe websites voor IJmuider Courant en Noordhollands Dagblad heb opgezet (Vandaagsites).

We hebben na alle bezuinigingen niet zoveel journalisten meer bij de IJmuider Courant dat een verhaal (als het HOV) even kan worden overgenomen.

Ik ben weer terug bij de IJmuider Courant. Ik streef er naar om woensdag het verhaal over het HOV in de krant te publiceren.

Groetjes,
Fokke

Anoniem zei

nou, je hebt mooi werk gemaakt van die sites Fokke! petje af.
we zien het verhaal wel verschijnen.

JJ zei

Naar mijn mening (als inwoner van Santpoort-N) worden Santpoort-N, -Zuid en Driehuis al prima bediend met de halfuurs treindienst naar Haarlem en A'dam. Voor de meerderheid van de Velsenaren die woonachtig is in Ijmuiden kan ik mij idd een verbetering in de verbinding met vooral Haarlem voorstellen. Zou zelf voor een fractie van de begrote 70 miljoen een extra sneldienst (nl. aanvullend op het huidige aanbod) opzetten tussen Haarlem en Ijmuiden over de N208, evt. met halte in Velsen-Zuid. Geen nieuwe beton infrastructuur die maar een paar keer per uur gebruikt wordt!