Rijkswaterstaat wil het niet zeggen. Natuurlijk heeft de dienst een schatting gemaakt, maar dat blijft geheim.
De IJmuider Courant wil het wel weten. Schade aan deur plus kosten voor vervanging.
Omdat Rijkswaterstaat het niet wilde zeggen, belden we het bedrijf dat regelmatig sluisdeuren verwisseld voor onderhoud.

Waarom wil Rijkswaterstaat het eigenlijk niet vertellen? ,,Dit is een zaak tussen ons en de eigenaar van het schip.''
Maar als een te hoge vrachtwagen de Velsertunnel vernielt, laat Rijkswaterstaat wel een schadebedrag weten. ,,Ja, maar dan is de vrachtwagen vaak doorgereden en onbekend'', zegt de Rijkswaterstaatwoordvoerder.
Wat een onzin. Wie de IJmuider Courant leest en de IJC-site bekijkt, ziet om de haverklap berichten van vrachtwagenchauffeurs die worden bekeurd omdat ze toch de tunnel in gingen.
Niet voor niets gaan op de A22 meteen de slagbomen neer en verkeerslichten op rood als het detectiesysteem een te hoge jongen ziet. Op camera's vastgelegd en altijd te achterhalen.

Een goede indicatie geeft de borgstelling die de eigenaar van de tanker die de deuren ramde moest betalen. Het schip werd na de botsing gegijzeld in de Middensluis. Eerst betalen voor het weg mocht. Hoeveel? Wil Rijkswaterstaat niet zeggen.
Maar goed ingelichte bronnen in de haven weten het wel. De borgstelling bedraagt drie miljoen (!) euro.

Aanvaring
Vervanging in twee dagen
Tanker mag uit sluis
Filmpje: deuren verwijderd
Vervanging in volle gang
(Foto's van Hans Blomvliet. De onderste foto is van een sluis zonder sluisdeuren)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten