vrijdag 3 december 2010

Komt de Zuidtangent alsnog?

Het nieuws stond wat verstopt in de IJmuider Courant van gisteren, maar mijn collega verzekerd dat het echt is gezegd door de wethouders.

De snel(?)bus die in 2015 door Velsen gaat rijden, stopt niet in Haarlem-Noord. Hij rijdt door naar het NS-station van Haarlem.

Mijn collega liet twee wethouders in bus 75 stappen en onderweg uitleggen waarom de bus er moet komen. Tegen het bustracé bestaat fel verzet: zie de actiewebsite en de poster hiernaast.

Verzet vanwege de hoge kosten (70 miljoen) van dit Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV).
Verzet omdat opeens bleek dat er helemaal geen extra bus komt, maar dat gewoon buslijn 75 over het tracé gaat rijden. Dat viel iedereen rauw op het dak. Zo is het een overbodige lijn, wordt gezegd.

Er wordt gepleit om het HOV-besluit in te trekken. Dat zal niet lukken, denk ik: er is geen meerderheid voor in de raad. Ook bij het ministerie vissen de actievoerders achter het net.

De verrassing was groot toen bleek dat er helemaal geen buslijn bij komt, maar in feite de 75 een andere route gaat rijden.

Ook werd altijd vanuit het stadhuis gezegd dat het Velsense HOV zou stoppen bij het Delftplein in Haarlem-Noord. Argument dat de tegenstanders gebruiken: maar dan is de drie minuten tijdswinst van de bus meteen ongedaan, want dan moeten we daar overstappen om station Haarlem te bereiken.

Nu blijkt dus dat de bus gewoon doorrijdt bij het Delfplein: één traject van IJmuiden aan Zee naar Haarlem-Station, en misschien wel verder.

Dat lijkt erg op het doortrekken van snelbus Zuidtangent, die nu via busbanen rijdt van Amsterdam Zuidoost tot Haarlem Station.

Zuidtangent is een zeer beladen woord in Velsen. Toen die in 2002 door de gemeente zou moeten rijden, was er massaal verzet: geen brede busbanen in onze dorpen.

De Zuidtangent is een rode bus. Het HOV in 2015 door Velsen gaat ook rijden met een herkenbare rode bus. Komt de Zuidtangent er dan alsnog?

Voorlopig is het niet zover. Haarlem-Noord verzet zich hevig tegen het doortrekken van de Zuidtangent vanaf station Haarlem naar het Delftplein.

(De onderste plaatjes zijn schema’s voor aanleg van HOV Velsen: even op klikken om te lezen)

10 opmerkingen:

Bild am Montag zei

IJmuiden lijkt niet tegen. De veiligheid van de HOV blijkt geen thema te zijn. Dus waarom zou ik dan tegen zijn? De lijn zal uiteindelijk worden doorgetrokken tot het station van Haarlem. Daar is geen ontkomen aan. Dan heb je toch een prachtige lijn? De tijdwinst zal dan veel groter zijn dan de bekende 3 minuten. De mensen die tegen zijn gaan zelf uiteraard nooit met de bus. Ik trouwens ook niet. Voor de mensen die dagelijks met de bus moeten lijkt de bus me een uitkomst. Minder stoppen en korter er in. Wat wil je als buspassagier nog meer? Bezit maakt conservatief. Je ziet het aan de bewoners van Driehuis en Santpoort. Het gaat ze natuurlijk niet om die 70 miljoen, maar om hun eigen huis. Het liefst zien ze nog de paardetram wederkeren!

BamM zei

Reageren is tijdelijk niet mogelijk... Zeg maar gerust dat jullie het reageren onmogelijk aan het maken zijn. Tegenwoordig duurt het 3 uur (!) (geen 3 minuten) voordat je reactie op de site zichbaar is. Het externe buro dat de reactie controleert moet het erg druk hebben. Doordat het zo lang duurt kun je nauwelijks meer op elkaar reageren wat het plaatsen van een reactie een stuk minder leuk maakt. Bart Boele zet zijn column ook al niet meer op de site. Uit protest neem ik aan. Bart wil natuurlijk niet dat de reageerders onder zijn column eerst door een extern buro worden gecontroleerd. Bart moet maar een weblog beginnen gelijk als deze. Dan omzeil je dit achterlijke gedoe. Wat we ongetwijfeld aan die idioten uit Haarlem te danken hebben. Het reageren in oude staat herstellen lijkt me beter. Zo als het nu is houd je volgens mij geen reageerder meer over.

Anoniem zei

Hoezo HOV nee? Er reizen altijd nog meer personen van Haarlem naar Driehuis/IJmuiden en vice versa dan het handjevol schreeuwers in Driehuis. Ook ik vraag me af hoeveel van die schreeuwers wel eens in die bus zitten?

Dat je tegen bent omdat je het niet door je dorp wilt ok, dat snap ik. Maar als reden opgeven dat 3 minuten niets uitmaakt, dat is gemakkelijk praten als je twee auto's voor de deur hebt staan en nooit met de bus gaat.

De verspilling van die 70 mln? Als het hier niet gebruikt wordt, kunnen we dat echt niet in ons zak steken! Dat geld moet en zal gebruikt worden ter verbetering van het OV.

Nu gaat er eindelijk voor een deel iets gebeuren met dat loze spoor. Slaagt de HOV niet? Dan ligt er in ieder geval iets bruikbaars.

Anoniem zei

Waar het mij om draait is of ik als OV gebruiker nu goedkoper of exact het zelfde uit ben.

70 miljoen mogen ze ook op mijn bankrekening storten, daar heb ik geen problemen mee. Nou ja, die 3 miljoen die de gemeente moet bijdragen, die gun ik de belastingbetalers, dus 67 miljoen is ook goed.

3 minuten winst? Ik weet alleen dat het OV altijd vertraging heeft, dus zie het probleem niet.

Wat ik niet begrijp is dat mensen uit Santpoort en Driehuis nooit klagen over idiote bedragen die aan onzinnige projecten worden uitgegeven.

Anoniem zei

Jongens nog aan toe, de website van de IJC... wat een drama... Internet voor hobbyisten. Error 503 lijkt de meest favoriete...
Dit is echt "Guru" voor beginners.

Sorry dat ik het zeg, maar als ik adverteerder was, ging ik evenredig snel betalen als dat de site wil laden...

Groet, Fred.

Fokke Zaagsma zei

Ja, de nieuwe website werkt vooralsnog allesbehalve vlekkeloos. En internet is interactie, maar dat gaat met de nieuwe website niet zoals het was (reageren).

Het lukt de redactie van de IJmuider Courant ook niet (altijd) om berichten op de nieuwe site te plaatsen.

Klagen is terecht: wij maken twee media, een krant en een site, en de lezer mag verwachten dat de krant op tijd is en de site werkt.

Ik weet het, iedereen weet het en onze internetredactie baalt nog het meest, denk ik. Ze zijn echt volop bezig om alle kinderziekten en problemen te verhelpen.

Groetjes,
Fokke

Anoniem zei

Fokke ik weet wel zeker dat de internet redactie baalt en de redactie yc,
Maar er komt ook een tijd dat alles vlekkeloos werkt nog even gedld hebben
Jammer dat er geen album is waar mensen hun foto kan opzetten van het winterse weer

BamM zei

Dan wachten we het maar af. Door het verhaaltje over dat externe buro kreeg ik de indruk dat het reageren blijft zoals het nu is. Dus met die 3 uur wachttijd. Dat zou op zich belachelijk zijn geweest maar je weet het tegenwoordig niet meer. Ik kan me namelijk voorstellen dat HDC Media dat gesodemieter wat we een tijdje geleden met Haarlemse reageerders hadden voortaan niet meer wil hebben. Waar wij als braven IJC reageerders dan de dupe van worden. Wat natuurlijk totaaaaal onterecht zou zijn.

Anoniem zei

Ach Fokke, ik klaag niet, ik lees 'm gewoon niet meer! Dat lijkt me het ergste voor een krant...

Toch snap ik het niet. Vrijwel alle dagbladen hebben zeer goed werkende websites. Open en voor abbo's.
Waarom probeert de IJC een reeds rollend wiel uit te vinden? Waarom niet bij een gerenommeerd bedrijf aanhaken, die dit wel onder de knie hebben?

Die papieren krant willen wij echt niet meer hebben. Geen enkele trouwens. Maar zodra ik een web abbo kan afsluiten word het weer interessant. Ik wilde het maar gezegd hebben!

Fijn weekend!

Fred

ahaar zei

De website is echt een ramp.

Waarom niet de oude website terug, of kunnen kiezen tussen oude en nieuwe site?

Alles staat maar door elkaar. Het nieuwe artikel staat al onder het andere. Reacties worden niet standaard getoond. Wachtwoord wijzigen niet mogelijk, waardoor je op het werk niet kan inloggen, omdat je het wachtwoord niet onthoud.

Nu staat er links ook troep, dat het lezen niet prettiger er op maakt. En de lettertype lijkt wel uit de jaren 70 te komen.

En dan zijn we er nog niet..... Wat was er mis met oude site? Alleen dat inloggen ging soms verkeerd, maar dat was het ook.