woensdag 19 mei 2010

Rode pukkels

Kleine rode pukkeltjes die jeuken. Soms oogklachten en benauwdheid. Door de rups van de bastaardsatijnvlinder.

De harige rups (Hoe spreek je dat uit?) veroorzaakt die klachten in IJmuiden, vooral bij de IJmuidenaren die nabij de duinen wonen.

Gelezen in de IJmuider Courant van vandaag: tientallen mensen hadden opeens last van de rupsen die in de duindoorns zaten bij het IJmuiderstrand.

Sommige hadden weken lang jeuk.

De gemeente Velsen verwijderde daarom vorige week de nesten van de rupsen en spoot de rupsen dood. Meer lezen over de klachten door de rups: klik hier. Remedie: goed douchen.

Ik herkende het beestje: ook eens in de tuin gehad, vorig jaar. Een joekel van een rups. Vrolijk over mijn handen laten lopen. Zover ik me herinner geen last van gekregen.

Toch wel opvallend. Die rups zit natuurlijk al jaren in de duinen van IJmuiden. Opeens veroorzaakt 'ie last. Doet 'ie blijkbaar ook op Texel. En er zitten er opeens ook heel veel van die rupsen in Zeeuwsch-Vlaanderen. Levert trouwens een lelijke vlinder op, zo'n mooie rups.

Bestrijden er van, zoals de gemeente deed, is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat. Daarvoor is het duingebied veel te groot.

De foto van de rups is van Jikke Veltman.

1 opmerking:

Rolstoel zei

Ik heb een foto van een levend model gezocht, en het is inderdaad geen knappe jongen !

Interessant blog !

http://www.biopix.nl/Family.asp?Category=Sommerfugle&Family=Lymantriidae