vrijdag 20 februari 2009

Telstar-Haarlem: voor mij hoeft het niet meer

Met mijn dochtertje bezocht ik vorig jaar de bekerstrijd Haarlem-Heracles. Was leuk. Begon vroeg, dus er waren veel vaders met kinderen.

Achteraf was ik blij dat we na de wedstrijd de rellen ontliepen. Het was de eerste voetbalwedstrijd die mijn dochter bezocht (wilde ze zo graag eens een echte voetbalwedstrijd zien).

Zou lullig zijn geweest als haar herinnering bedorven zou worden door een paar rotjochies die superagressief elkaar te lijf gaan met stenen. Wat een idioten.

Al die vaders en kinderen die ik daar zag. Na lange tijd weer naar Haarlem vanwege de bijzondere wedstrijd (vaders) of voor het eerst in hun leven (kinderen). Die zijn vorig jaar door die rellen meteen genezen en komen nooit meer, dacht ik.

De herinneringen aan Haarlem-Heracles kwamen boven toen ik 8 februari door Driehuis naar huis reed.

Een bus ME stond paraat bij de rotonde bij het IJspaleis.
Vier politiebikers die samen naar het Telstar-stadion fietsen.
Het was net na het einde van Telstar-Haarlem.

Die derby in Velsen-Zuid zou in theorie toch een leuke wedstrijd moeten zijn om, misschien met je kinderen, naar toe te gaan. In theorie. In de praktijk: vergeet het maar.

In de krant van vandaag schrijf ik dat een IJmuidenaar een stadionverbod heeft gekregen van maar liefst acht jaar vanwege die wedstrijd. Gelukkig wordt hij ook nog vervolgd door justitie.

Wat deed die malloot? Hij gooide een enorme steen tussen de Haarlemsupporters.
Waar zit dan je verstand?
Van mij mag justitie die man vervolgen voor doodslag.


Zie in dit filmpje hoe de politie de IJmuidenaar oppakt.

Zo wil je toch niet meer naar Telstar. Wat een agressie. Wat een dreigende sfeer.

Kijk eens naar de beelden van deze idioot op het hek.

Kijk naar het filmpje van de ME die het Telstarvak inkomt.

Kijk eens naar het idiote geram tegen het hek door de Telstarfans.

Er is altijd dit soort gelazer als Telstar en Haarlem tegen elkaar spelen.

Voetbal is zo niet leuk meer om naar toe te gaan.

Zo’n besluit om Ajax- en Feyenoordsupporters te verbieden uitduels te bezoeken: uitstekend!.

Kunnen Haarlem en Telstar ook niet zoiets verzinnen?

Dan kom ik met mijn dochter eens kijken bij de derby.

Eerder niet.

De foto’s op deze blog zijn beelden van de bewuste Telstar-Haarlem van 8 februari.
Meer foto’s: hier en hier.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat vreselijk!!! Wat erg zeg...

Anoniem zei

Uiteraard horden dit soort zaken niet thuis in een stadion. Ik moet er wel bijzeggen dat driekwart van deze idioten er de rest van het seizoen niet is.

Telstar staat in de veiligheidsrapporten van de knvb bovenaan als het gaat om de minste incidenten tijdens het seizoen. Haarlem staat op die lijst trouwens nogal wat hoger.
Normaalgesproken is het dus wel gewoon gezellig en netjes.
Derby gewoon lekker zonder uitsupporters spelen: Dat is heel jammer voor het normale publiek, maar dan komen al die mafkezen die je de rest van het seizoen niet ziet ook niet.

Anoniem zei

Prima bericht. Zo'n verhaal kan je elk jaar wel neerzetten en je steeds opnieuw blijven verbazen.

Lekker smeuïg, veel details.

Hulde

Anoniem zei

Wat een jankverhaal zeg. Iedereen weet dat Telstar en Haarlem geen vrienden zijn. Als je gewoon in de 1e paar vakken van de tribune was gaan zitten had je nergens last van gehad en had je gewoon met je dochtertje naar het voetbal kunnen kijken

smerige sensatiezoeker, bah

Anoniem zei

fokke stop nou met die sensatie verhalen,alles wordt opgerateld,heb niemand wat aan,schrijf nou gewoon leuke dingen,dat waardeert iedereen
op je blog,of wil je jiust reacties
oproepen???????????

Anoniem zei

Hahah die Fokke

kennen we ze rellenparty met Veendam, roda, supportersgroep MUT nog??

Kansloze vent met een kansloos plekje op internet waar hij zijn fantasie kan laten botvieren

ga zo door!!!

Anoniem zei

De 'hel' die jij hebt ervaren hoort bij voetbal. Zo ging het vroeger, zo gaat het nu en zo blijft het ook. De fanatiekelingen die jij beschrijft zorgen voor sfeer in het stadion, dit in tegenstelling tot meestal de rest van het publiek.

Slopen en vernielen is inderdaad kansloos, maar hier is slechts een kleine groep schuldig aan.

Gelukkig zijn er meerdere vakken in het stadion en kunnen de korfbalsupporters mooi in het familievak zitten, ver vandaan uit de hel..

Anoniem zei

Kok Meijer,
Ik ben al jaren niet meer naar voetballen gegaan, mede vanwege dit gedrag. Vroeger, waar jij het over hebt en ik praat dan over de jaren 1960 en wat verder, had je hier geen last van. Ook niet bij Telstar-Haarlem. Haarlem is toen afgedroogd met dacht ik 6 tegen 3, in elk geval een groot verschil, maar geen onverschillig woord van de supporters van Haarlem. Dus verschil van toen en nu is er wel degelijk en niet in het voordeel van nu.

Fokke Zaagsma zei

Ik moet dus maar in het korfbalvak gaan zitten.

Ik vind dat ik gewoon in elk vak moet kunnen zitten waar ik wil, zonder het risico te lopen iets naar mijn hoofd geslingerd te krijgen.

Dat Telstarsupporters aardig zijn, stipte ik al aan op mijn blog van 13 februari.

Maar waarom kan dat ook niet tijdens de derby? Je kunt toch gewoon je club aanmoedigen? Je komt toch voor je club?

Rivaliteit met Haarlem is leuk. De spandoeken vind ik prachtig: Circus Rens (Muller) met muggen er in.
'023 trek de conclusie, Oostpoort is een illusie'
Maar je hoeft toch niet te proberen elkaar de hersens in te meppen?

Fokke

Anoniem zei

Fokke, volgens mij zijn er bij Telstar niet zoveel vakken om uit te kiezen: achter het doel en langs de lange zijde. Langs de zijde moet je dan gewoon ergens aan de andere kant gaan zitten en dan merk je er verder niets/niet zo veel van.

Ik ben niet echt een fan van ME bij voetbalwedstrijden, maar elke keer dat ze bij de supporters gaan staan gebeurt er niets meer. Waarom gaan ze dan niet direct voor de wedstrijd al in het vak staan? Alle problemen worden dan voorkomen, want die paar supporters durven tegen die ME niets te doen.

Dit staat allemaal lost van het feit dat de 'rellen' nergens op slaan, het is gewoon een voetbalwedstrijd.

Anoniem zei

Alle maal bullshit

ik kom bij iederen thuis wedstrijd van hfc haarlem op noord en soms ook naar uitwedstrijden !


je kan gewoon lekker gezellig met je dochtertje op de noord tribune komen zitten zonder enige last !

alleen bij telstar is dat weer een ander verhaal !

telstarlijers moeten gewoon dood... Klaar ;)

gr mr anoniem