dinsdag 9 december 2008

Verkeersongelukken bestaan niet meer

Gisteren was de Velsertunnel afgesloten. Dat u daar vandaag iets over leest in de krant, is langzamerhand een wonder.

Want het is voor ons bijna onmogelijk om nog informatie te krijgen over verkeersongelukken. En dan bedoel ik de ernstige, zoals kettingbotsingen in de Velser- of Wijkertunnel.

Hoe kan dat? Doordat journalisten steeds meer gedwarsboomd worden om informatie te krijgen.

Vroeger belden we de Velsense brandweer voor gegevens over verkeersongelukken, branden of ongevallen met gevaarlijke stoffen. Voor ons handig. Betrouwbare gegevens en goede informatie van professionals die bij het incident aanwezig waren.

Maar de brandweer is niet meer van de gemeente, maar nu van de Veiligheidsregio Kennemerland. Sindsdien mogen we niet meer bellen met de brandweermannen, maar moeten contact opnemen met een persvoorlichter.

Die heeft het volgende beleid: er wordt alleen informatie verstrekt over branden. En alleen over branden die zijn opgeschaald tot middelbrand. Dus niet over die gewone branden waarbij een keuken uitfikt.


Dus: geen informatie meer over verkeersongevallen of andere brandweertaken. Voor verkeersongelukken zegt de brandweervoorlichter: bel de politie.

Neem een kettingbotsing in de Velsertunnel. Tijdens de spits. Verkeer staat dus niet alleen vast op A22, maar ook op A9, A208, in IJmuiden en in Driehuis. Brandweer verstrekt geen informatie. Rijkswaterstaat, tunneleigenaar, geeft ook geen informatie.

De politie: die heeft haar eigen regels. En ze zijn, zeggen ze, geen voorlichters van de brandweer maar van de politie.

Ze zijn goedwillend hoor, de politievoorlichters, maar hun beleid is dat eerst gewonden moeten vallen voordat ze iets melden.
Bovendien moeten ze wachten tot agenten bij het ongeluk een rapport hebben geschreven, zo werd me gisteren nog eens door een van hen duidelijk gemaakt.
Informatie komt op z’n vroegst een dag later.

Als ik iets wil weten over een kettingbotsing in de tunnel, kan ik nog maar bij één partij terecht. Een commerciële, die informatie verstrekt over files. Zij weten vaak iets meer.


(De bovenste foto's zijn van incidenten uit 2004 en 2006 in en bij de Velsertunnel. De onderste foto van de brandweer in Velserbroek is van Bas Idema)

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Fokke, je wilt mij toch niet vertellen dat je geen P2000 gebruikt???

Berichten komen wel erg kort binnen, maar een journalist gaat dan op de gebeurtenis af!!!

Anoniem zei

Alsof Fokke naar ieder ongeval kan gaan die op de A22 plaats vind. Er zijn vrijwel dagelijks ongevallen en ik denk niet dat een verslaggever ze allemaal af kan gaan...

Anoniem zei

Beste MvB,

Fokke en/of zijn collegae kunnen inderdaad niet naar ieder incident toegaan. Echter als je een tijdje meeloopt kun je uit de meldingen wel goed opmaken hoe de ernst van de situatie is. Dan zijn er nog een paar foto-journalisten die de krant vaak op de hoogte houden. Maar Fokke heeft gelijk dat een goed nieuwsmedium op de hoogte moet worden gebracht en dit dan verder kan verspreiden naar de lezers.
Denk o.a aan K.v.L.

Met vriendelijke groet,

Reinder W.

Anoniem zei

Ja k.v.l is altijd paraat bij de ongelukken die kan het snelste de informatie verschaffen naar de media.

f.houtgraaf

Fokke Zaagsma zei

Yep, klopt. De redactie heeft door allerlei bezuinigingen steeds meer taken gekregen. De verslaggevers kunnen daardoor simpelweg niet meer naar elk ongeluk gaan kijken. Maar ik vind het erger dat er persvoorlichters een baan hebben om ons van informatie te voorzien, maar dat gewoon niet geven.
Fokke

Anoniem zei

Fokke
Dat is ook weer zo maar het nieuws
ligt op straat ,overal is wat tezien,
vele fotografen maken hun foto,s meestal door iets te waarnemen,en het verhaal komt meestal daaruit