woensdag 11 april 2007

De politie gaat cruisen

'De al aangekondigde extra controles op buitenseks in het Velsen-Zuidse deel van recreatiegebied Spaarnwoude worden deze en volgende maand gehouden. Dat maakt de politie bekend. Voor de controles zijn agenten en boswachters vrijgesteld van ander werk'.

Dat berichtje tikte ik voor de krant van morgen. Ik heb gevraagd of ik meemag op zo'n controle. Dat mag.

Iedereen in Velsen weet wat er gebeurt in Spaarnwoude. De drukte 's avonds rondom recreatieboerderij Zorgvrij (foto). Auto's die met lichten seinen voor het afspraakje. Buitenseks. Op internet wemelt het van de beschrijvingen naar dit lustoord.

In 2002 besloten mijn toenmalige collega Ilan Sluis en ik dat er een verhaal over moest komen. In ons eentje durfden we niet. We gingen samen. In de bosjes zagen we hele vieze dingen. En rare dingen. Een man op een smal paadje tussen de bramenstruiken. Met een fiets aan de hand. Meezeulend door de bosjes. Zegt vriendelijk goedemiddag en loopt door.

We interviewen mensen. Op het naaktrecreatieterrein zetten we een foto in scène, als verliefd homopaar. Hand in hand. Met om ons heen naakte starende mannen. ,,Voor de trouwreportage'', roept de fotograaf lollig. Snel wegwezen hier, denk ik. We zetten ook een andere foto in scène. Hoe mensen rondrijden en met elkaar afspreken. Met mijn auto. Die had ik toch net verkocht.

Het recreatieschap is niet blij mee met al die buitenseks. Kinderen worden geconfronteerd met mannen die zich aftrekken. De golfbaan ook niet. De hole bij het naaktrecreatieterrein heeft al een bijnaam: de naakthole.
Al een tijdje is er het plan om de openlijke seks aan te pakken. Vorig jaar liep de overlast echt uit de hand. Er wordt een offensief aangekondigd. Cruisende homo's zijn gewaarschuwd.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik mis een beetje de beschrijvingen van besmeurde stompkaarsen en dergelijke. Maar ben wel blij dat onze 'trouwfoto's' niet online staan ;-)