woensdag 3 oktober 2012

HOV Velsen: drie minuten, dat klopt

HOV-busbaan over oude spoor bij Groeneweg IJmuiden
Het laatste inspraakding nageplozen over de HOV-bus die door Velsen gaat rijden. Nieuws uitgevist voor de krant, natuurlijk. 

Maar er stonden ook wat andere, nog onbekende zaken in.

Zoals: hoe vaak gaat de HOV-bus rijden. Als de huidige buslijn 75, is telkens gezegd. In het inspraakding staat het echter heel precies:
 

Afgesproken minimumfrequentie voor HOV-bus:
  • 4x per uur gedurende de dag (06.00 tot 19.30 uur);
  • 2x per uur gedurende de avond (19.30 - 24.00 uur).

Tijden dat de busbaan gebruikt mag worden:
  • Op werkdagen van 06.00 uur tot 24.00 uur;
  • Op zaterdagen van 07.00 uur tot 24.00 uur;
  • Op zondagen van 08.00 uur tot 24.00 uur.
En er staat ook iets in over de reistijd:

,,Met de huidige dienstregeling (2012) is de reistijd 27 min. tussen Haarlem-Noord en IJmuiden aan Zee. In het tracékeuzedocument is voor het traject Haarlem-Noord - IJmuiden Dennekoplaan een reistijd van 17 min. geprognotiseerd.''


Oké. En dan voor de rest, Dennekoplaan naar IJmuiden aan Zee? Routeplanner ANWB zegt: acht minuten. Is een totaal van 25 minuten. Laten we het afronden op drie minuten tijdwinst. En dat klopt met wat is beweerd.


Wat blijkt verder uit het inspraakding? Het hek van een meter hoog langs de busbaan zal katten niet tegenhouden voor de HOV-bus die met 50 km/u voorbij komt. En de busbaan wordt 's nachts niet afgesloten. Dus: ruim baan voor brommertjes, op de terugweg van een avondje stappen.


PS: Gisteravond uitzending over IJmuidense fruitboer bij Opgelicht.


PS: Het verschil tussen Velserbroek en Haarlem-Schalkwijk


PS: Kloostermoppen in Velsen


PS: De memoires van Anton Nijssen uit Santpoort-Noord


PS: NS-station Santpoort-Noord in 1958: foto 1 en foto 2


PS: Kapsalon Seegers in Santpoort-Noord: sinds 1930….


PS: De geschiedenis van het dierenasiel in IJmuiden


PS: Elly's Huisje aan de Driehuizerkerkweg in Driehuis is heel bijzonder

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Fokke,

Wat in het verhaal steeds niet naar voren komt is dat er veel meer gaat veranderen en dat lijn 75 overbodig zal worden, de plannen zijn namelijk niet alleen van de gemeente Velsen, maar komen juist uit de provintie Noord-Holland. De provintie wil nog steeds dat de zuidangent er komt, maar heeft tijdelijk de naam HOV-lijn en wordt straks de Regioliner met mogelijk het nummer 375 zoals alle grote lijnen met een 3 beginnen, het zo genoemde R-NET = Regionet = Regioliner. Ook lijn 82 gaat in dat traject op, maar dan mogelijk als 382, de tijd zal het leren.

Als je je afvraagt wat je daarmee moet, dan moet ik het antwoord je schuldig blijven, maar geldverspilling is het zeker als het om inmiddels dan meer dan 70 miljoen zal gaan.

Fokke, je hebt iets over het hoofd gezien, maar dat is ook niet raar, want de gemeente Velsen zwijgt in alle toonaarden.

Anoniem zei

De HOV lijn is nu nog bekend als een lijn die bij het Kennemer Gasthuis in Haarlem-Noord zal stoppen, maar uiteindelijk zal deze lijn verder dan het eindpunt van de nu betstaande Zuidangent gaan rijden.

Anoniem zei

Fokke,

Word deze lijn, zoals jij het schrijft, niet veel slechter?

Alles eerst:
De baan mag maar t/m 24.00 uur gebruikt worden. Maar... lijn 75 rijd nu dagelijks tot een uur of 1 's nachts. Dus de bus gaat even een uur korter rijden???

En dan komt nog:
er zou om minimaal elke 10 minuten een bus rijden?
En ik lees 's avonds maar om het half uur? En dat terwijl de bus nu gewoon elk kwartier gaat, tot ongeveer half 1 's nachts

Het lijkt alleen maar slechter te worden zo te lezen.

En kan iemand mij een verlossend antwoord geven? Rijd de bus nou t/m Haarlem-noord of naar Haarlem Station?
Als die in Haarlem-Noord eindigt, wat heeft deze lijn dan voor nut? En waar stap je op over? Is de huidige lijn 3 dan niet sneller en rechtstreeks?

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

utorfeIs dat afronden in je eigen voordeel? In mijn tijd was 27 min 25 gewoon 2. En dan vergeet je nog de tijd dat de bus op de dennekophalte moet stil staan. Ik zou het dus eerder afronden naar 1 minuut. Eind conclusie: Ongeveer een Miljoen euro per seconde.

Anoniem zei

Oops sorry, dat eerste woord in mijn vorige reactie was het bewijs dat ik geen robot ben

Anoniem zei

Ja, die HOV gaat maar tot Delftplein. Daar overstappen op een andere lijn, aansluiting nooit efficient, dus sta je daar 5 tot 10 minuten te wachten. Weg 3 min. tijdswinst en 70 miljoen ! Kortzichtig bedacht plan.

Anoniem zei

@anoniem 10.11: Dit is dus echt een belachelijk idee...

Maar waarom staan er dan bij de minahassastraat en julianapark wel al R-net bus hokjes?

Anoniem zei

Ha, ha, ha, dat er mensen zijn die nog steeds denken dat het om 3 minuten gaat. Ach ja, kan het niet alle lezers kwalijk nemen. Zoals vaak, speelt de media een (te) grote rol in beïnvloeding ook wel stemmingmakerij. Fokke zet een titel neer die "prikkelt." Dan druk ik me voorzichtig uit. Aan de andere kant, het is een persoonlijke blog met de neiging naar een column. Dan is dat prima.

En voor wie denkt dat HOV alleen maar rondjes gaat rijden tussen IJmuiderstrand en Delftplein. Tja, IJmuiden is best mooi, misschien ook nog wel groot, maar zoooo groot? Nee, dat mochten we willen.....

Nu klaar met .....
Ga bouwen aan die lijn!

Anoniem zei

En zo zijn er ook nog steeds mensen die geloven in het fabeltje dat een HOV naar IJmuiden echt toegevoegde waarde heeft