woensdag 25 mei 2011

Anti-peuk-op-straat

Nee, ik rook niet. Gisteren zat ik in Villa Westend in Velserbroek. En daar zag ik een prima initiatief voor rokers.

Villa Westend verkoopt speciale asbakjes aan klanten die op het strand aan de Westbroekplas willen zitten. Asbakjes van dit bedrijf. Je ku
nt ze al meer krijgen in de regio, zoals in Zandvoort.

Ik heb me altijd al verbaasd over rokers die hun peuken maar op straat mikken. Overal zie je de filters liggen.

Tegenwoordig haalt geen volwassen mens meer in zijn hoofd om zijn lege blikje op straat te gooien, of een lege chipszak.
Maar een peuk? Geen probleem. En inderdaad: zit je op het IJmuiderstrand, zit je soms tussen de peuken. Da’s toch niks.


Er zijn al heel wat plaatsen in Nederland waar je een fikse boete krijgt voor het gooien van peuken op straat. Lees hier, hier en hier.

PS: Vandaag gelezen in de IJmuider Courant? Het Bell-huisje in IJmuiden is gerestaureerd.

Het staat er sinds 1896 en was de eerste telefoonverbinding van IJmuiden. De Nederlandsche Bell Telephoon Maatschappij kon toen in IJmuiden alleen
verbindingen aanbieden met Amsterdam en Zaandam.

Lees hier wat er van het rijksmonument is gemaakt. En kijk hier naar foto's van hoe het er binnen uitziet. Het schilderij aan de muur is een vermomd flatscreen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

beste fokke, loop eens een stukje door die laan waar jullie kantoor zit.
hier vindt je alles,peuken blikjes flesjes pizzadozen enz.enz.je ziet hier van alles behalve .......juist ja, die met die boekjes!!!

Anoniem zei

ik reedt van morgen door de griftstraat zeg,wat een troep daar,het leek wel of iemand zijn huisraad had neer gegooit,wat een rotzooi,erg aso vindt ik dat,en er werdt nog meer bij gelegt.

Anoniem zei

ik reed van morgen door de giftstraat,wat een trope daar in die straat,je zal er maar op uit kijken.over troep weg gooien,

Anoniem zei

roken is ook een gewoonte over gebleven uit tijden toen men nog niet beter wist en dat is nog niet zo heel lang geleden Ik moet er wel erg lang over nadenken wat voor voordeel het roken nu voor de gebruiker geeft , niets toch ? alleen nadelen , ik doel hier niet op de voordeel die je tehoren krijgt van gebruikers die ze op noemen om dat ze moeite hebben hun verslaving te onder kennen - roken is een vies iets en het is een vies gezicht mensen te zien roken, als je rookt ben je eigenlijk een beetje ziek en heb je hulp nodig (was dat de mainstream gedachte maar ) ;-)