Onvrede over een recent onderzoeksrapport over verkeer in IJmuiden.
Goudappel Coffeng onderzocht op verzoek van Velsense verkeersambtenaren hoe auto’s in de toekomst langs noordelijk IJmuiden moeten rijden.
Over de IJmuiderstraatweg (dan 50 km/u) of over de Kanaaldijk, maar dan met twee afslagen over het spoor naar IJmuiden.
Goudappel Coffeng kiest voor de laatste optie. Eerder dit jaar lieten verkeersambtenaren al weten daar ook voor te zijn.
De IJmuiderstraatweg wordt in dat geval 30 km/u.
De eerste afslag van de Kanaaldijk moet naar de C. van der Doesstraat (bij tankstation), mogelijk met verkeerslichten.
En de tweede afslag van de Kanaaldijk is een rotonde bij het Witte Theater richting Homburgstraat.
Dit moet de oplossing zijn om de verkeersdrukte op de Lange Nieuw te verminderen: via de Kanaaldijk naar je bestemming in IJmuiden in plaats van de Lange Nieuwstraat. Die straat loopt nu al vast. In 2015 rijdt daar bovendien de ‘snelbus’, dus moet het rustiger worden om de bus niet te laten vastlopen.
Er is verzet tegen de voorgestelde oplossing.
Bewoners aan de IJmuiderstraatweg en het wijkplatform zien niets in die optie (‘niet veilig op IJmuiderstraatweg’).
Wooncorporatie AWV Eigen Haard ook niet (‘Allemaal auto’s in nu rustige buurt, waardedaling onze huizen’).
En de havenondernemers ook niet. Lees hier: de afslagen blokkeren een vlotte doorstroming naar havens en IJmuiderstrand.
Voorzitter Frans Baud van de Haven- en Ondernemers Vereniging IJmond roept nog iets zinnigs.
,,Waarom moet het verkeer zo nodig via de noordelijke route IJmuiden inrijden als de Lange Nieuw moet worden ontlast? Waarom kan het niet via de Heerenduinweg?’’
Zoals hij terecht opmerkt: daar gaat Goudappel Coffeng helemaal niet op in.
En waarom niet? Heel simpel: het was niet de onderzoeksvraag die de gemeente voor het bureau formuleerde.
PS: Promotiefilm van de gemeente Velsen voor industriegebied De Grote Hout in Velsen-Noord.
Plaatjes uit het rapport van Goudappel Coffeng. Boven: de afslagen. Daar onder: afslag naar C. van der Doesstraat. Een na onderste: rotonde op Kanaaldijk. Onder: verkeersdrukte in 2020
donderdag 21 oktober 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Laat de Kanaaldijk intact voor het industrie en havenverkeer; gebruik het oude spoor voor een rondweg met inprikkers IJmuiden in. En maak vanm de IJmuiderstraatweg een ventweg die niet doorloopt als ontsluitingsweg, hierdoor geen hinderlijke afslagen op de kanaaldijk, een mooie rondweg om de noord en rust voor de deur van de bewoners ijmuiderstraatweg, simpel toch??
Hoi Fokke
Wanneer komt er weer eens wat nieuws op jou weblog het artikel staat er weer lang op
Een reactie posten