dinsdag 19 oktober 2010

d'Arc: biertje en daarna broodje bij Van Ewijk

,,Leren stappen heb ik er niet, maar herinneringen heb ik er zeker wel. d’Arc in Oud-Velsen.

Het leren stappen was voor mij iets uit de onderbouw van de toenmalige Hugo de Groot MAVO in IJmuiden.

Aan de Dennekoplaan in IJmuiden-Zeewijk stond, en dat zal dan de periode 1976-78 zijn geweest, een wit houten gebouwtje dat zondagmiddag als disco dienst deed. Fentum (kan ook Phantom geweest zijn) genaamd.

In de bovenbouw van diezelfde MAVO werd het eerst Where ’69, in het vroegere buurtcentrum De Planeet gevestigd in de Mercuriusstraat, waar je vrijdagavond van 20:30 – 0:00 uur kon uitgaan en nog iets later De Lantaarn aan de Pegasusstraat en de Hanenbalk aan de Koningin Julianakade.
De vier genoemde uitgaansgelegenheden zijn er anno 2010 niet meer.

Toen ik in 1982 de overstap maakte van 4MAVO naar 4HAVO op de Vissering sg., kwam ik er al snel achter dat d’Arc de plek was om vrijdagavond, de enige avond van de week dat de sociëteit geopend was, een biertje te happen. Met mijn toenmalige vriendengroep deed ik dat dan ook regelmatig.

Soms werden daar ook thema-avonden georganiseerd, zoals de beaujolaisprimeur-avonden. Sinds dit soort avonden wist ik dat wijn en ik nooit echt vrienden zouden worden.

In de relatief korte periode dat ik in d’Arc kwam, halverwege de jaren 80, heb ik het er altijd naar mijn zin gehad. In die periode was het ook steevast na d’Arc op de fiets terug naar IJmuiden en eventjes langs de bakkerij van Paul van Ewijk aan de Willemsbeekweg. De winkel was natuurlijk nog lang niet open, maar in de bakkerij kon je al wel "stiekem" brood kopen.

Zaten we met een groepje jongens rond middernacht op het stoepje bij 't Kruidvat voor. Die winkel zat toen nog op de Lange Nieuwstraat ter hoogte van de Bruna en Foto Michel. Een half ongesneden en bovendien nog warm sesamwit uit te benen. Toen mijn moeder daar achterkwam, kreeg ik vrijdagavond meteen een boodschappenbriefje mee.

Begin dit jaar sprak ik Paul jr. nog in dezelfde bakkerij en hij wist zich "mijn" vriendengroepje nog goed te herinneren. Tsja, ook aan het tijdperk Paul van Ewijk is dit jaar een einde gekomen. De bakkerij sloot een paar maanden geleden haar deuren voorgoed.

In 1993 heb ik nog een keertje in d’Arc mogen optreden met mijn toenmalige undergroundband the Mauverrrs. Een afgeladen bovenzaaltje waar bovendien dezelfde avond ook nog eens the Deep en Punch and Judy optraden.

Van een podium was nauwelijks sprake en zeker niet te veel bewegen op het podium was het devies. Laat staan springen. Ook mijn bandleden hadden een binding met d’Arc. Drummer Jörgen Spruit trad er in de vroege jaren 80 al op met Vissering-band De Theezakjes. Ook zanger Jan Luitjes was als Visseringscholier bekend met d’Arc. Het was een bijzondere avond. Heel erg leuk ook.

Jammer dat zo’n beetje alles waar ik in mijn jeugd goede herinneringen aan had, verdwijnt of op de nominatie staat. Zwembad de Hoogenberg, de Marnix van St. Aldegondeschool, de Hugo de Groot MAVO, jeugdsociëteit Asterix en nu dus ook d'Arc.… En wat is er allemaal voor in de plaats gekomen? Woningen, ja. Saai!

Jammer dat "nieuwe" generaties de sfeer van een sociëteit als d’Arc niet meer mee zullen maken.''

Jan Bakker (46) uit IJmuiden.

Geen opmerkingen: