dinsdag 17 juni 2008

Lekken

Lekken naar de pers. Mag niet. Houden ze zeker niet van op het stadhuis. Daar is al meer dan eens een intern onderzoek aangekondigd naar een lek.

In 2004 deden burgemeester en wethouders (B en W) van Velsen nog aangifte bij de politie gedaan over een lek naar de IJmuider Courant. Mijn collega Bart Boele zou onderwerp van onderzoek zijn, maar werd nooit gehoord door de politie. Terwijl hij trouw achter zijn bureau zat te wachten.

Ik had ergens deze week opeens een paar begrotingsstukken in mijn handen. Begroting 2009. Altijd strikt geheim op het stadhuis, tot B en W het vrijgeven, met hun eigen toelichting en verhaal. Ik las in het stuk van de hand van de burgemeester onder meer dat de handhaving in Velsen alles behalve goed gaat. Morgen meer in de krant.

Waarom krijg je geheime stukken? Er zit altijd een bedoeling achter. Vaak wil het lek iets, heeft hij een eigen doel door de stukken te geven. Dus moet je als journalist het lek wantrouwen. Je wordt immers gebruikt.

Soms vinden mensen het gewoon leuk. Ik herinner me een raadslid dat zei: ,,Daar ligt de gemeentebegroting. Ik draai me nu even om zodat jij het kan pakken. Dan kan ik eerlijk verklaren dat ik niet gezien heb wie de stukken meenam.’’ Die man deed het voor de leuk.

Soms gaat lekken per ongeluk. Zoals bij de begrotingsstukken voor 2009.

Geen opmerkingen: