donderdag 23 januari 2014

Kun je straks nog over de sluis, en: de bommen

Locatie van de nieuwe sluis: tussen Noorder- en Middensluis
Kunt u met auto, brommer en fiets nog makkelijk over het sluizencomplex van IJmuiden als de nieuwe grote sluis wordt aangelegd? 

De gemeente Velsen maakt zich daar echt zorgen over. Vanavond vergaderen de politici weer over de nieuwe sluis.

Daarbij komt weer aan de orde of verkeer nog over het sluizencomplex kan. Dat is van belang. De andere route naar de andere kant van het Noordzeekanaal voor Velsenaren loopt immers via de Velsertunnel. En we weten hoe vaak die op een dag gestremd is….


In een brief in december van gemeente aan Rijkswaterstaat werden de zorgen over de sluisverbinding al geuit. Dinsdag berichtten burgemeester en wethouders dat het nog eens onder de aandacht was gebracht. 


De zorgen komen door een nieuwe contractvorm die Rijkswaterstaat gaat gebruiken voor aanleg van de nieuwe sluis. Daarin wordt de aannemer voor alles verantwoordelijk en kijkt Rijkswaterstaat op een afstandje toe. Rijkswaterstaat eist in dit nieuwe contract alleen dat de aannemer zorgt dat schepen kunnen doorvaren - niet dat autoverkeer zo ongehinderd mogelijk over de sluizen kan. 

De voorbereidingen voor aanleg van de nieuwe sluis zijn al een tijdje bezig. In 2019 moet hij in gebruik zijn genomen (planning). Grote bouwconcerns bereiden zich voor op de aanbesteding, zoals Ballast Nedam.


Het allermooiste voorbereidingsrapport gaat over de mogelijke explosieven uit de oorlog op het sluizencomplex. 

Klik op kaart: gevonden explosieven en Duitse stellingen
De TU Delft produceerde een prachtig onderzoek, vol met:

- zeer interessant historisch bewijsmateriaal zoals ingescande verslagen van de Luchtbescherming IJmuiden,
- afdrukken van originele politieproces-verbalen van bominslagen in IJmuiden,
- bombardementfoto’s van de RAF en gedetailleerde kaarten waar de Duitsers op het sluizencomplex bijvoorbeeld luchtafweergeschut hadden staan en loopgraven hadden gegraven,
- een historisch overzicht met ingescande verslagen van door EOD gevonden en ontmantelde bommen,
- oude krantenknipsels van gevonden explosieven en ga maar door. 

Lezen die hap! Klik de pdf's open.




Een aardig feitje uit het rapport is het knipsel over de dieptebom die in 1959 werd aangetroffen in het Buitentoeleidingskanaal van de Noordersluis. 

Een bewijs, aldus TU Delft, dat inderdaad in de eerste meidagen van de oorlog Britse commando’s in Nederland waren om de sluizen op te blazen. Let even op de datum van de vondst. Meer dan tien jaar na de oorlog is er dus scheepvaart langs een enorm gevaarlijk explosief gevaren… 

Is er vandaag de dag gevaar van verborgen bommen en granaten op het sluizencomplex? Jazeker, zegt TU Delft. Er zijn regelmatig vliegtuigbommen gevallen. 


Behilfsmine
Bovendien is het zeer aannemelijk dat de Duitsers de aanwezige (prikkeldraad-)versperringen bij de sluizen hadden onder met zogenaamde Behilfsminen. Die werden niet op kaarten ingetekend. 

De Behilfsminen moesten bijvoorbeeld landingen van parachutisten en/of zweefvliegtuigen verhinderen. Het waren bommen die verbonden die afgingen door trekdraden (valstrikken).

TU Delft raadt onder meer aan straks damwanden zeer voorzichtig in de grond te trillen. En baggeren moet heel voorzichtig gebeuren. 


1) Discussieer en praat mee over de nieuwe grote sluis

2) Praat hier mee en volg alles over de nieuwe sluis en lees over over de geschiedenis van de Noordersluis (met foto's) 

Geen opmerkingen: