maandag 12 maart 2012

Nieuwe sluis, meer herrie

De reacties stromen binnen op de stelling over de nieuwe zeesluis.

Het houdt de Velsenaren blijkbaar bezig: een extra, vijfde sluis er bij, tussen Noordersluis en Middensluis. De Noordersluis is daarna werkeloos.

Lees hier van alles over de nieuwe zeesluis.


Er was in IJmuiden een informatiebijeenkomst die onverwacht druk werd bezocht. Rekende Rijkswaterstaat op maximaal vijftig man, er kwamen er honderden.

Kijk hier naar een filmpje van de informatiebijeenkomst.


De nieuwe zeesluis zal voor extra lawaai zorgen, zo leert een eerste onderzoek van Rijkswaterstaat. Extra herrie door schepen die de sluis passeren, maar ook doordat door de nieuwe sluis het scheepvaartverkeer toeneemt.

De grens van 55 decibel die je buiten kan horen, schuift door de nieuwe sluis op. Bij IJmuiden zou die grens precies stoppen aan de rand van het Noordzeekanaal. IJmuidense woningen zouden er dus geen last van hebben. Altijd mooi die theorie. Eens kijken of het geluid zich aan de grens houdt.


Als meer dan 55 decibel buiten klinkt (vergelijkbaar met een elektrische tandenborstel), moet Rijkswaterstaat onderzoeken of in de huizen meer dan 35 decibel te horen is. In dat geval moeten huizen beter geïsoleerd worden om herrie buiten te houden.

In Oud-Velsen neemt het lawaai toe, verwacht Rijkswaterstaat. Een hoek vol met monumentale, beschermde panden. Extra geluidsisolatie zal niet zo makkelijk gaan.


Maar ook op Sluiseiland in IJmuiden (foto) neemt het geluid toe door de nieuwe sluis, aldus Rijkswaterstaat. Ben benieuwd wat Rijkswaterstaat daar gaat doen.

Voor die woningen geldt namelijk een uitsterfbeleid: gaat er iemand weg, mag er niemand anders meer wonen.


Wat gaat Rijkswaterstaat doen? Investeren in isolatie van woningen die toch op termijn worden afgebroken? En als er tijdelijk antikraak in komt: worden die dan ook beschermd tegen lawaai?

10 opmerkingen:

Ome nico zei

Ik denk dat die sluizen er al heel wat langer zijn dan de meester mensen oud zijn Fokke, en er is zelfs een lied over gemaakt,ik denk dat dat liedje meer herrie veroorzaakt dan het geluid van een zeeschip! Als IJmuiden op de kaart wil blijven staan als zijnde een Zeehaven zul je toch een sluis moeten bijbouwen/vernieuwen dus wat willen we eigenlijk met deze aktie,s die sluis moet er komen Fokke, of de mensen het leuk vinden of niet en er wordt al jaren over gedubt,dus kom op, en bouwen. Ik denk dat er in het Centrum meer herrie is dan op de sluizen van IJmuiden.
Schepen schreeuwen namelijk niet na het tanken ,denk daar maar eens over na.

Anoniem zei

hahahahahahahaha die ome nico weet het mooi te vertellen leuk hoor ome nico je bent een kanjer,

JP zei

Mooi en goed gezegd Nico, er werd ook op die avond verteld dat de schepen (motoren)steeds stiller worden maar daar lees je niets over. Mooi alternatief voor de tegenstanders er staan nog heel wat hutjes op de hei leeg.

Ron zei

Geachte Lezers,
Ome Nico,
Even een paar hersenspinsels.
IJmuiden heeft geen zeehaven. Daar is gelukkig begin jaren zeventig hard genoeg voor gestreden.
Indien deze wel was gekomen dan was het leven in IJmuiden slechter geworden door al het kolenstof van overslag die men toen wilde realiseren. Nu hebben we alleen nog een zekere hinder van Tata.
Indien de grote zeesluis er niet komt zal de gemeente Amsterdam er voor werken om alsnog deze haven te bouwen. Want uiteindelijk hebben ze daar in de stad nog steeds het idee dat ze met Rotterdam kunnen concurreren.
Maar indien de zeesluis komt komen er meer schepen. Althans dat suggereert men. De cijfers gaven een tijd geleden een ander beeld.
Kolen gestookte centrales daar wil men vanaf. Dus kolenoverslag zal mogelijk in de loop van jaren minder kunnen zijn.
Schepen die de sluizen moeten passeren kunnen misschien langer zijn maar nooit dieper in de nieuw te bouwen sluis. Uiteindelijk liggen er nog wat tunnels waarover men moet om van en naar Amsterdam te kunnen.
Indien de sluis komt zal het in de ogen van de organisatoren drukker moeten worden met de schepen die nu op de rede liggen te wachten. Tel eens de tijd op waarin het kanaal onbevaren is door de schepen die nu niet gelijk geschut kunnen worden.
Indien wel de schepen geschut worden waarmee de suggestie gewekt word hoe druk zal het dan zijn in het passeren van elkaar op het kanaal met al zijn gevaarlijke vrachten in een druk bebouwde IJmond.
Iets in mijn beleving mis ik iets wat daadwerkelijk het aspect is om dit project door te laten gaan.
Prestige……………………….

Zelf ben ik al jaren bang dat de Gemeente Amsterdam al meer ruimte inneemt die zij denken nodig te hebben. Oordeel maar eens waar men al een vinger in heeft zowel in organisatie als gronden.

Ome Arie zei

Beste lezer,

Naar aanleiding van het onderwep "Nieuwe sluis, meer herrie", wilde ik dit even kwijt; Dan heb je zometeen een geweldige nieuwe zeesluis, maar de 'echte grote jongens' met een diepgang van meer dan 14 meter, die gaan echt niet over de Velsertunnel varen....want dat is de volgende bottleneck, de kleilaag waar de Velsertunnel in ligt is maar twee meter lager. Gaat de belastingbetaler nog is heel veel geld kosten om deze blokkade te ruimen.

bron1: http://nl.wikipedia.org/wiki/Noordzeekanaal#Verbreden_en_verdiepen

bron2:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Velsertunnel

PS: Die grote terminals in het Westelijk havengebied moeten ook draaien natuurlijk....ze staan al tien jaar stil, wat een bagger =( Het hele gebied naar de verdommenis!

Ome nico zei

Ik zou toch netjes willen reageren op Ron" zijn punten,
ten eerste ligt IJmuiden direct aan de Zee dus is IJmuiden een echte Zeehaven, Amsterdam daarin tegen is een binnen haven, hoe je het ook went of keert Amsterdam zal door IJmuiden moeten bevoorraad, Ja zelfs ik heb dat met eigen ogen kunnen aanschouwen in Ijmuiden,en schepen hebben geen wielen dus kunnen niet over de weg,daarom heten het ook schepen, en willen ze dus graag door het water naar en van Amsterdam. Al je argumenten slaan als een groenlinkse op een Rechtse olifant
dus met andere woorden gelul in de ruimte,Amsterdam heeft nu eenmaal flink geinvesteerd in zijn Havens,je moet zulke dingen niet tegenhouden, die sluis is geen luxe maar een noodzaak,en als de schepen wat breder worden hoeven ze niet dieper te steken ,de lengte maal de breedte is ook een oplossing om je diepgang optevangen dus zullen er in de toekomst zulke schepen op de markt komen en is IJmuiden er helemaal klaar voor,En de overlast zal 100% mee vallen ik vind het een super plan, en dan gaan we van de "Noordersluis" omdat die niet meer nodig is maar er wel conmpleet ligt! een mooie jachthaven maken met geweldige horeca op het water in die Sluis. en door dat je van 2 kanten hem kunt gebruiken wel de boel drijvend houden, ik zie het helemaal voor me Super dus.Positief is beter in dit geval dan tegengas,Laat maar komen die sluizen ,Goed voor Velsen

JP zei

Beste Ron en Arie,
Jammer dat jullie nooit eens zijn gaan kijken in de havens, je zal dan zien dat er op de ijpalen wordt gelichterd zodat deze bulkers zonder problemen geschut kunnen worden. De Noordersluis is 83 jaar oud en aan vervanging toe, grondige renovatie zal te lang duren en er geen scheepvaart de sluis kan passeren, het gaat vooral om de schade die er nog steeds is uit WO2. Dus maak een nieuwe sluis gelijk 100 meter langer en 15 meter breder, de schepen zullen sneller worden geschut en er kunnen dan bredere schepen naar Amsterdam, wil tevens even opmerken dat door grote investeringen Amsterdam de grootste benzinehaven ter wereld is.

Anoniem zei

dat vreemde verhaal over scheeps geluid begrijp ik niet ik woon vlak bij het kanaal en hoor haast nooit schepen ze komen gewoon niet boven het auto verkeers geluid uit
waarom zeuren over een minimaal scheeps geluid als de lucht dag en nacht vervuld is van langs komend verkeer dat veel meer geluid maakt en waar ik ook geen last van heb of het nu weg of vlieg verkeer is ???? het lijkt me dat schepen de minste lawaai maken van alles wat er hier voorbij komt, haast een 1 april grap 'oh hoor dat schip eens vorbij denderen' of piepen die nieuwe sluis deuren straks zo erg ? zijn die mensen die dat geluid op meten zo geobsedeerd door hun metertjes dat ze hun normaal gezond verstand kwijt zijn ?

Anoniem zei

ik vind het ook een raar verhaal ik loop vaak met mijn hond vlak langs het water van het kanaal tussen pont en kleine sluis zeg maar ,je hoort wel eens een schip ,een sleepboot die los op snelheid terug komt . maar verder haast niet de grotere schepen worden getrokken door sleep boten dus de eigen machines hoor je niet echt dit zal niet veranderen soms ook hoor je wel eens machine geluid van een groot cruise schip maar verder ? schepen hoor je haast niet !

kristof zei

Je kan je huis altijd beter akoestisch isoleren, maar het ambetante is dat je er ook in de tuin en op straat last van hebt...