donderdag 8 juli 2010

Fluiten tegen Landal

Buiten klinkt een oorverdovend lawaai van toeters en fluitjes. ,,Wie heeft er nog geen?'', vraagt een mevrouw met een bak rolfluitjes.

Ik stond gisteren bij het recreatieschap Spaarnwoude in Velsen-Zuid, voor een bestuursvergadering over het omstreden vakantiepark bij Velserbroek. Een park van Landal moet dat worden.

Het verzet tegen de ruim tachtig huisjes bij Fort Benoorden Spaarndam is goed georganiseerd. Met een geoliede actiegroep. Die weet te zorgen voor publiciteit. Het Parool was er gisteren en VARA-radio. Luister hier naar Radio Noord-Holland.

De opkomst gisteren van vooral Spaarndammers viel de organisatie misschien wat tegen. Ze spreekt van wel 200 mensen, maar mijn vier tellingen komen uit tussen de 60 en 75.

Het zijn keurige demonstranten. ,,Verkwansel niet het groen ten bate van de poen'', scanderen ze. Mooie volzin. IJmuidense demonstraten zouden meer iets roepen als 'oprotte'.

Schapmedewerker Henk Wijkhuisen staat te kijken naar de menigte voor de deur. Hij heeft het bord gelezen met de tekst: 'Corruptie rond het schap Opdoeken die hap!!' Wijkhuisen: ,,Dat raakt je toch. Je doet gewoon je werk en dat doe je zo integer mogelijk.''

De Haarlemse wethouder Rob van Doorn stapt tussen de demonstranten (foto boven). De gemeenteraad van Haarlem is tegen het vakantiepark.

Van Doorn vertelt de demonstranten dat hij als wethouder toch moet blijven overleggen in het bestuur van het recreatieschap. ,,Weglopen is niet verstandig. Mijn inzet is om een beter voorstel te krijgen dan dat van het schap.''

Het is een lastig voor Van Doorn. Hij is wethouder en moet luisteren naar zijn gemeenteraad. Maar hij is vanuit zijn functie ook bestuurslid in het schap.

En kan vanuit die positie niet zomaar tegen besluiten zijn waarmee Haarlem eerder instemde. 'Continuïteit van bestuur' heet dat in politieke termen.

In de vergaderzaal zit D66-raadslid Paul Marselje uit Haarlem. ,,Ik diende de motie in tegen het vakantiepark'', zegt hij. Marselje luistert naar Van Doorn en voorziet problemen met de 'dubbele pet'. ,,Als Van Doorn in het schap toch meegaat met de ontwikkeling van het park, sturen we hem met zijn andere pet, als wethouder van Haarlem, naar het ministerie van Vrom om actie te ondernemen tegen het schapbesluit.''

De demonstranten dragen rode en blauwe petjes, als verwijzing naar de 'dubbele petten'.
Op een demonstratiebord staat: Welke pet (ter) hebt u op vandaag? Dat pet(ter) verwijst naar de directeur van Esbi Bouw dat het park wil bouwen.

De demonstranten hoopten gisteren op het afblazen van het vakantiepark, maar er kwam ander nieuws.

Interessant om te horen was dat niet alleen Haarlem tegen is, maar dat ook de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude grote bedenkingen heeft. Velsen, provincie en Haarlemmermeer zijn voor.

En Amsterdam, het andere bestuurslid? Dat kwam weer eens niet naar de vergadering van het schap - zoals zo vaak. Gedeputeerde Rob Meerhof (ook een blogger!), tevens bestuursvoorzitter van het schap, deelde een sneer uit: ,,We hebben een brief gekregen van Amsterdam dat ze het onderwerp heel belangrijk vinden maar niet kunnen komen.''

PS: Els Nuijen mailde dit:
,,Gehoord in een van de supermarkten van IJmuiden:
'Begin ik eindelijk de winkel te kunnen,
gooien ze de hele zooi weer om, ken ik weer niks vinden'
En wat dacht u van deze:
Kassière roept met verveeld gezicht om: 'Kassa 4, man met worst zonder prijs'
Een beetje humor in de IJmuider Courant 'ken' geen kwaad.''

Ik ben op vakantie. Tot in augustus!

3 opmerkingen:

Rolstoel zei

Prettige vakantie !

Ga(an) je missen met de verslaggeving !

BamM zei

Welnee, IJmuidenaren zouden helemaal geen oprotten roepen. Die hebben het veel te druk met op hun Birkenstocks lopen. Ik heb er trouwens een zere teen van. Dit is gek omdat ik niet eens het teenslipper model heb. Die wilde ik niet omdat ik bang was dat ik daar een zere teen van kreeg. Bovendien leken ze me erg onhandig met sokken aan. Als ik die zere teen houd wil ik graag van mijn Birkenstocks af. Misschien iets voor iemand bij de krant?Het is maat 43.

Anoniem zei

Ja rolstoel we gaan fokke missen met zijn verslag wie neemt het over