vrijdag 28 augustus 2009

Hiswa: gelopen race

Hiswa-directeur André Vink belde me vanmiddag op.

,,Ik heb gisteren nooit gezegd dat de Hiswa te Water thuishoort in Amsterdam, zoals in de krant staat. Dat zeg ik nooit. Ik bedoel te zeggen dat de Hiswa te Water ooit in Amsterdam begon en noodgedwongen moest uitwijken naar IJmuiden aan Zee."

Ik ben verbaasd, kijk nog eens in mijn aantekeningen en zie dat het volgens mij echt is uitgesproken. Maar goed: ik ben ook niet onfeilbaar. Een welles-nietes-spel heeft geen zin. Vink wil niet gezegd hebben dat de Hiswa thuishoort in Amsterdam.

Hij belde omdat hij merkt dat die opmerking in de krant voor behoorlijk wat gepikeerde opmerkingen uit IJmuiden zorgde.

Wil de Hiswa weg uit IJmuiden aan Zee? Het pleidooi van Vink gisteren voor Amsterdam-Noord was erg duidelijk. Lees ook maar even hier het persbericht dat Hiswa en de projectontwikkelaar samen opstelden en samen naar buiten brachten.

Moeten we zeggen: laat maar gaan die Hiswa, als ze niet willen?

Tja. De Hiswa is niet een feestje voor IJmuidenaren. Meer voor de rijkeren uit Nederland met een eigen bootje. En met bootje bedoel ik geen roeidingetje, maar zoiets.

Maar: de Hiswa te Water trekt wel ieder jaar ruim dertigduizend bezoekers naar IJmuiden aan Zee. Die nemen toch even een kijkje op het strand en komen misschien later terug.

En onze strandhoreca profiteert. Strandpaviljoens hebben 'Hiswa-ontbijtjes' voor de exposanten. Die exposanten komen 's avonds wat eten en een afzakkertje nemen. Het Holiday Inn-hotel in IJmuiden aan Zee is tijdens de Hiswa de locatie voor minisymposiums en persconferenties.

Kortom: de Hiswa heeft waarde voor Velsen.

Maar als ik Vink gisteren zo hoorde, is het een gelopen race. De Hiswa te Water gaat naar Amsterdam.

(Foto, van Hiswa 2008, is van OTTI Fotografie)

1 opmerking:

Anoniem zei

Achteraf bewwerde VInk ook nooit het volgende over de watersportbijdrage (vaarbelasting) gezegd te hebben: "Watersporters zijn best te porren voor zo’n bijdrage, denkt Hiswa-directeur André Vink. De Nederlandse pleziervaart wordt volgens hem ‘in de watten gelegd’."