donderdag 25 juni 2009

Uff-sleut-dike

Er komt een verbod op bijvangsten. Dat visserijnieuws schreef ik vandaag en leest u morgen in de IJmuider Courant. Ik hoorde het vandaag van Europees Commissaris Joe Borg. Het is een stokpaardje van hem.

In 2007 riep hij het ook al. Maar nu dreigt het echt, met de aanscherping van het Europees visserijbeleid.

Maltanees Borg had zich voorbereid op zijn komst naar Nederland. Ik heb zijn speech voor me liggen: '...the IJsselmeer freshwater lake formed in 1932 with the construction of the Afsluitdijk (pronounce: uff-sleut-dike) dam.'

Op verzoek van het Haarlems Dagblad zag ik Borg op een congres over duurzame ontwikkeling van de Noordzee en de Noordzeekust. De foto boven is daar gemaakt. Het congres werd georganiseerd door The North Sea Region Programme en North Sea Commission en de provincie.

Tweehonderd congresgangers, keurig in pak, stonden in de Philharmonie. Dat is een prachtig gebouw. Ga eens langs of neem hier, achter je pc, een kijkje.

Om me heen hoorde ik Noors, Vlaams, zangerig Deens, Duits, Schots en Nederlands. Veel ambtenaren op dat congres van drie dagen.

In de Philharmonie zagen ze vooral één grote promotie van Noord-Holland en Nederland. Via lezingen en twee films. Kennis die ze thuis ook hadden kunnen opdoen.

Na de lezingen kregen ze een lunch. Daarna uitstapjes met een bus naar bijvoorbeeld de Stelling van Amsterdam, de kust bij Callantsoog en Petten en naar Corus. Daarna een cocktail en een diner in een restaurant.

Leek me geen zware dag.

PS: Nieuws van vanavond: Corus ontziet IJmuiden.

1 opmerking:

Anoniem zei

fokke het zijn weer mooie berichten,alleen we doen er weinig aan,maak wat leuke reportage,s over ijmuiden wat er gaat gebeuren in de regio.

fijn weekend