zaterdag 9 mei 2009

De grootste draaibrug van Europa

Er is een stuk pijler van de Velserspoorbrug ontdekt.

Dat geeft problemen voor de scheepsvaart.

Het stuk pijler dook tot ieder verrassing op. Iedereen dacht dat alle resten van de brug waren weggehaald. Dat deed indertijd een IJmuidens bedrijf.

De Velserspoorbrug lag bij het Pontplein in Velsen-Zuid. Je kunt nog zien waar hij lag.

Het spoor Haarlem-Uitgeest liep vroeger gelijkvloers. Voor de spoorbrug was het nodig om het spoor te verhogen. Zodoende werd in 1902 het viaduct over de Stationsweg aangelegd, het viaduct waar nu de spandoeken aan hangen. Trek de spoorlijn daar in gedachten door over het kanaal.

De Velserspoorbrug verving een oudere spoorbrug die meer oostelijk lag. Deze brug voldeed niet meer omdat het kanaal verbreed moest worden.

In 1905 werd de Velserspoorbrug geopend. Vele jaren was het met zijn 128 meter lengte de grootste draaibrug van Europa.

Er is op internet prachtig beeldmateriaal te vinden over de Velserspoorbrug:

Kijk bijvoorbeeld hier, hier, hier en hier.

De bouw leverde een politiek relletje op. Johan Brakensiek, een beroemd politiek tekenaar in die tijd, maakte 1 mei 1904 een spotprent over de Velserspoorbrug. Die was blijkbaar niet op tijd klaar. Hier kunt u de tekening zien (hij staat bijna onderaan).

De brug was van militair belang. Daarom liet het Nederlandse leger links en en rechts van de brug een pijler in het kanaal bouwen met daarin een kanon. Lees en zie hier alles daarover.

Ook voor de Duitse bezetter was de brug belangrijk. Bekijk en lees hier hun verdediging.

Tijdens de spoorwegstaking in de Tweede Wereldoorlog werd de brug geschikt gemaakt voor voetgangers en fietsers.
Na de oorlog werd het kanaal weer verbreed. De brug stond in de weg.

In 1957 nam de Velserspoortunnel de taak van de brug over. De laatste werkdag van de brug was op 28 september 1957. Een jaar later werd de brug gesloopt.

PS: Examentijd!

Foto's boven: Noord-Hollands Archief. Foto onder, van de sloop: Frits Houtgraaf

3 opmerkingen:

Anoniem zei

De spoorbrug maakte ook onderdeel uit van de Stelling van Amsterdam. In de peilers van de brug stond namelijk een kanon opgesteld. Verder was er een ruimte waar ongeveer 6 soldaten konden wonen en slapen. Het is ook te zien op de diverse afbeeldingen die te zien zijn. Deze brug is gebouwd in 1905 tijdens de bouw van de Stelling van Amsterdam, hij is ter vervanging van de oude brug die dateerde van 1872.

Anoniem zei

mooie plaatjes fokke op histirische kring velsen staan ook een paar de brug is toch gesloopt in 1953

Anoniem zei

Het is altijd genieten van oude foto's. Bedankt Fokke.