maandag 12 januari 2009

Niet alleen de herten

Binnen twee weken houdt de gemeente een drijfjacht om de herten van de IJmuidense begraafplaats Duinhof te krijgen.

Lijkt me lastig. Je jaagt de herten verder het duin in. Drijvers weg, herten 's avonds weer terug.

Heeft iemand wel eens bedacht dat de herten misschien helemaal niet afkomen op de lekkere bloemetjes op de graven? Er is ook een dierenbegraafplaats op Duinhof. Misschien komen ze gewoon op bezoek.

Velsen is niet uniek in lastige beesten op de begraafplaats. Hardenberg had ze ook. Daar hebben ze nu een oplossing gevonden.

Maar het zijn niet alleen de herten die Duinhof en Westerveld teisteren. Ik heb gehoord dat konijnen ook toeslaan.

En: vossen.

Jaren geleden liet iemand uit Velsen me een foto zien van een vos bij een grafsteen. Genomen op een van de twee genoemde begraafplaatsen. Deze man liet me plechtig beloven nooit de foto te willen publiceren of te vertellen wat de vossen precies uitvoeren. Dat zou nabestaanden ernstig schokken.

PS1: Het is over met het schaatsen. Ik zag gisteren dat de ijsbaan in Santpoort-Noord toch is opengegaan (foto links). Er kwamen dit weekend tweehonderd kinderen. Ze konden gratis schaatsen leven.
Hier nog een filmpje van Frits Houtgraaf om na te genieten. Gisteren gemaakt op Zijkanaal B in Spaarnwoude.

PS2: Veilige routes naar school? Goed idee. Vanmorgen fietste ik naar school. Kind achterop. Kind op haar eigen fiets naast mij. Automobilist achter ons had geen geduld voor het fietstempo van de kleine. Scheurt voorbij en raakt met spiegel mijn arm.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi fokke je hebt gelijk de vossen komen op bezoek bij de dieren begraaf plaats,overig mooie dieren de vossen of en tos zie ik er een paar lopen op mijn fototocht,het schaatsen is even voorbij,maar je weet nooit,een leuk filmpje van schaatsen,en de voorplaat van Reinder weidijk een mooie schaats plaatje vandaag.

ook velsen van vroeger een mooi plaatje van simon de wit,waarom eigenlijk niet op de website vroeger van nu ik denk dat veel mensen dat leuk vinden.

oke fooke op naar het volgende verslag van je sucses.

gr frits houtgraaf

Unknown zei

Hoi Fokke,

Donderdag heb ik mijn omaatje begraven op Duinhof en van het weekend waren alle rozen al opgegeten. Wel beetje jammer van die dure bloemstukken maar goed het is niet anders.

M.vr.gr,

Pascal Weidijk

Anoniem zei

Pascal
Wel erg vervelend sterkte
gr fh

cees koene zei

Hi fokke.

Hier even een reactie van mij kant.
Denk,dat je niet echt weet wat er op duinhof gebeurd.
Kom daar regelmatig.
En vossen, heb ik daar nog nooit gezien. Maar, het zouw kunnen.
De herten komen niet door het
winter weer op duin hof. Zo in de
ijmuider courant werd beweerd.
Want ze komen niet over het hek, maar er onderdoor. Ze graven gewoon
een gat oder het hek door, en rollen er dan gewoon onderdoor,
En, dat krijgen ze niet voor elkaar met 15 cm vorst in de grond.
Deze herten waren er deze zomer al.
Er zijn deze zomer vier volwassen
herten gezien met zes jongen.
En deze zijn nu inmiddels 6 maande
oud. Dus op dit moment lopen er
10 herten rond.
Die niet allen de bloemen op vreten. Maar ook de graven vernielen, en dat doet pijn.Ben daar, erg boos over. Natuurlijk niet op de herten. Dat zijn dieren
en weten niet beter.
En, om de herten nu weg te jagen.
heet geen enkele zin.
Ben boos op de gemeente Velsen. Die moet zorg dragen dat de herten
niet op duinhof meer kunnen komen. Door de gaten in de hekken te repareren, en er voor te zorgen,
dat ze niet meer onder het hek door
kunnen.
En ze wandelen dood leuk over het
slinger duin pad de hoofd poort in.
Een wild rooster zou al een oplossing zijn.
Of een auto schuif hek zo als op
begraafplaats westerveld.
Daar word wel alles goed gecontroleerd en indien nodig
gerepareerd.
Want op Westerveld heeft men geen
last dat de herten de graven
venielen.
Een half jaar geleden een brief
geschreven aan de gemeente velsen
en hun verteld over dit probeem.
Een brief terug gekregen met de mededeling brief ontvangen
Daar veeg ik me billen mee af.
Niet allen een reactie!
Maar ik verwacht ook eindelijk eens
actie van de gemeente velsen
Hier wil ik het er bij laten.

Met vriendelijke groet

cees koene






.

Fokke Zaagsma zei

Hoi Cees,

De gemeente weet dat de herten onder de hekken doorrollen. Ze zegt dat in het artikel in de krant.

Er wordt niet alleen een drijfjacht gehouden. Er wordt ook een wildrooster bij de ingang geplaatst.

Maar graag zouden we jouw ervaringen willen horen over de herten op Duinhof. Zou je contact met mij willen opnemen?

Je mag me mailen: f.zaagsma@hdcmedia.nl

of je kunt naar de redactie bellen:
0255 - 56 18 21

Groetjes,
Fokke

Anoniem zei

Hoi mensen,
Mijn reactie betreft een hek bij kasteel Duin en Kruidberg. Op tweede kerstdag toen ik 's morgens om 7 uur op mijn werk moest zijn hing daar een enorme hertebok in het hek, gespiest door zijn achterpoot, de buikwand opengereten, maar verder springlevend. . Het was me eigenlijk nooit zo opgevallen, maar tot mijn verbijstering zitten op dit hek vlijmscherpe punten van zo'n ruim 10 cm. Een foute inschatting van een hert is dodelijk. Nog meer verbijsterend vind ik echter dat direct parallel aan dit een een ruiterpad loopt; schrikt een paard, of wordt een ruiter afgeworpen, dan zijn de gevolgen niet te overzien...Het hert moest worden afgemaakt, maar heeft lang geleden. Ga eens kijken bij dat hek, het is levensgevaarlijk, en hier zou ingegrepen moeten worden; de punten moeten worden omgebogen. Laat niet eerst een kalf verdrinken, demp de put nu.