zondag 17 februari 2008

Lentenieuws

,,Velsen-Zuid, 13 februari 2008.
Aan de redactie,
Op onze boerderij Zorgvrij is vanmiddag het eerste lammetje geboren. Het is een Texelaar.''


En we noemen haar Liselotte (zie foto), zo hoorde onze medewerker Kees de Boer die een kijkje ging nemen.

Lentenieuws. Onvermijdelijk.

De boeren op Zorgvrij beginnen er ook aan te wennen dat we ieder jaar bellen. Dit jaar stuurden ze zelfs een persbericht (zie aanhef hierboven).

Ik herinner me de collega die vorig jaar naar Zorgvrij belde voor een stukje tekst bij de foto van de eerste lammetjes. Een tweeling, was het toen. Onze standaardvraag: hoe heten ze?

De boer: ,,We geven ze nooit namen." Voor boeren is een lammetje gewoon een lammetje. Op Zorgvrij zien ze er immers ieder jaar meer dan honderd ter wereld komen. De boer verzon ter plekke wat. ,,Doe maar Jip en Janneke.’’

Vanmiddag nog even wezen kijken op Zorgvrij. Inmiddels zijn er al ruim tien lammetjes. Het was erg druk. Even aan de mevrouw achter de balie gevraagd hoe druk het eigenlijk was. Ze is uitzendkracht vertelt ze, en laat het tellertje zien waarmee ze de bezoekers moet tellen. ,,Maar het zijn er zo veel dat ik de tel ben kwijtgeraakt.''

Het is druk vanwege de lammetjes, weet ze. ,,Ik heb aan de boer gevraagd of ik bij de geboorte van een lammetje mocht zijn. Dus ik heb het eerst lammetje geboren zien worden. Hoe ik heet? Liselotte!''

Geen opmerkingen: