maandag 18 november 2013

De allerbeste reddingboot van IJmuiden

Hij komt er aan. De opvolger van de Koos van Messel. KNRM-post IJmuiden krijgt een nieuwe reddingboot: de 1816

Nieuwe reddingboten worden altijd vernoemd naar de gulle schenkers die de bouw mogelijk maken. De 1816 dankt zijn naam aan de verzekeringsmaatschappij die in 2008 maar liefst 1,5 miljoen euro aan de KNRM schonk. Een enorm bedrag voor de redders op zee.
 

De 1816 moet haar voorgangers in de vergetelheid brengen: de sierlijk en dartele Johanna Louisa, de onstuimige, brutale Christien en de serieuze, betrouwbare Koos van Messel.
 

Het ontwerpen van de 1816 is een project dat al sinds 2009 loopt. De KNRM probeert, met al haar ervaring, de beste reddingboot voor de Noordzee te ontwerpen (zie filmpje onderaan, of klik hier). Voor het project stelde de KNRM oud-schipper van de Koos van Messel, IJmuidenaar Leendert Langbroek, aan. Een ervaren redder: in 32 jaar redde hij bij 523 acties 686 mensen.
 

De bouw van de 1816 is goed te volgen. De nieuwe reddingboot heeft een eigen twitteraccount.
Alle stappen worden ook nauwkeurig vastgelegd op filmpjes:
- de sleepproeven met een schaalmodel
- plaatsen van de motoren
- plaatsen van het stuurhuis
 

Een van de allerbelangrijkste testen van de 1816 vond eind oktober plaats: de kantelproef. Zie de filmpjes hieronder. Ipad- of Iphonegebruikers die ze niet kunnen zien: klik hier en hier.
 

De proef is zo belangrijk omdat een reddingboot er vaak op uit trekt met zware tot zeer zware storm. De kleine boot moet heftige wind en golven van tegen de tien meter hoog kunnen trotseren. Van een flat naar beneden vallen, zeg maar. 

In het slechtste geval grijpt de zee de reddingboot en kapseist ze. Reddingboten worden zo gemaakt dat ze, als ze is omgeslagen, uit zichzelf weer kan omdraaien (kantelen). Dat is geen pretje. De bemanning zal er alles aan doen het te voorkomen.


De 1816 slaagde voor de kantelproef. Ze richtte zich na tien seconden weer op. In stilstaand water, weliswaar.

Een anekdote uit de KNRM-keuken: bij een kantelproef van een voorloper van de 1816 werd een KNRM-hotemetoot aan boord gezet. Stevig ingesnoerd. De man kwam groen en geel en helemaal angstig na de kantelproef van boord. Geen pretje. Bemanning van de IJmuidense reddingboot van toen kan nog steeds gniffelen om de belevenis van de man van kantoor.



Geen opmerkingen: