woensdag 14 november 2012

Twee varianten voor nieuwe sluis IJmuiden

Links achteraan Middensluis, midden de Noordersluis. Foto Hans van Weel
(De tekeningen zijn later weggehaald op verzoek van de loodsen. Fokke)

Gelezen, vandaag in de IJmuider Courant? In het verhaal over de loodsen die virtueel de aan te leggen nieuwe sluis bij IJmuiden al testen

Er zijn dus twee varianten voor de nieuwe sluis. 


Eentje van Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied
 

En eentje van ingenieursbureau DHV.
 

In beide gevallen komt de nieuwe sluis tussen de Noordersluis en Middensluis te liggen. 

Verschil is dat in de ene variant de sluisdeuren naar het noorden opengaan (de DHV-variant van Rijkswaterstaat) en in de andere variant naar het zuiden (de variant van Centraal Nautisch Beheer).

Op deze blog de tekeningen van beide varianten. Klik er op om beter te bekijken.
 

De crux zit hem in de aanleg van de deurkassen voor de deuren van vijfenzestig of zeventig meter breed en twintig meter diep. 

De loodsen: ,,De grond bij de Noordersluis zou wel eens te slap kunnen zijn om die deurkassen aan te leggen. Dit wordt nu onderzocht.''

,,Bovendien is het risico groot om zo diep te graven vlak bij de Noordersluis die tijdens de bouw van de nieuwe sluis gewoon in bedrijf moet zijn. Door de deuren aan de zuidzijde te bouwen, loop je dat risico niet en het zou misschien ook nog goedkoper kunnen zijn.’’

Wat de loodsen ook al uitgezocht hebben: de optie van een kromme sluisdeur, die blijkt virtueel niet te werken.

Geen opmerkingen: