dinsdag 20 september 2011

Die Goeie Ouwe Tijd bij Cornegge

(Vrijdag 7 februari 2012: een toevoeging. Jeroen Bakker benadrukt dat hij na het faillissement is doorgegaan als Cornegge Grafisch Bureau. Fokke) 

Drukkerij Cornegge uit Santpoort-Noord is failliet. Een begrip in Velsen en zeker Santpoort-Noord.

88 jaar geleden begonnen in Santpoort-Noord, verhuist naar Velserbroek, plan gehad en afgeblazen om de te verhuizen naar de IJmuider Delta in IJmuiden en weer terug naar Santpoort-Noord.


Het bankroet van Cornegge werd in Velsen met treurnis ontvangen: lees hier, hier en hier.


Lees hier het verhaal van het faillissement van een van de Cornegge-directeuren.

In de IJmuider Courant van vandaag leest u een sterk ingekorte versie van de brief die Ko Timmers uit Santpoort-Noord ons stuurde. Timmers was zetter bij Cornegge. Zijn brief was twee A4’tjes lang, en paste dus niet helemaal in de krant. Daarom hier op de blog een langere versie.

Die Goeie Ouwe Tijd

,,Geschrokken was ik, toen ik donderdag 15 september met grote letters in de IJmuider Courant zag staan: ’Drukkerij Cornegge failliet’. Alsof ik geslagen werd, zo voelde ik mij. Met hart en ziel heb ik 45 jaar lang alles gegeven en ben al weer 17 jaar met pensioen, dit doet evengoed echt wel pijn.
Het is alweer lang geleden (1949) dat ik als 15-jarige het toen nog Santpoorts Weekblad las waarin om een handzetter werd gevraagd bij Drukkerij Cornegge aan de Terrasweg te Santpoort. Ik had zopas eindexamen gedaan voor de Mulo, helaas met minder goed gevolg, maar had wel de balen van die school. Mijn plan stond vast, ik ga solliciteren bij de ’grootste’ drukkerij in Santpoort.

Het toeval wilde dat bij Drukkerij Cornegge ook nog een oom van mij werkte. Misschien heeft dat ook nog geholpen; ik kreeg in ieder geval voorrang op een paar andere sollicitanten en werd na een gesprek direct aangenomen. En zo gebeurde het dat ik op dag van de geboorte van mijn jongste
zusje voor de eerste maal naar mijn nieuwe betrekking ging.
In totaal werkten wij met 4 man. Er was geen radio op de werkplaats, dus geen arbeidsvitaminen en dat was op zich geen probleem want er werd ontzettend veel gezongen ondanks het leven van de machines en ofschoon ik katholiek was, zong ik de psalmen lekker mee. De radio kwam pas na ruim 25 jaar toen er wat meer personeel kwam, nou toen was ik al 40 en moest niet zoveel hebben van die herrie.
Wij hadden een echte dorpsdrukkerij. De deur stond altijd open. Wij hebben heel veel visite-, geboorte-, verlovings-, trouw- maar ook uiteraard rouwkaarten gedrukt van heel veel Santpoorters.

Heel veel dorpsgenoten kwamen zomaar eens binnenhuppelen om een kijkje te nemen, terwijl ook heel veel kinderen langskwamen en om snippers vroegen, waarmee ze dan urenlang plezier hiervan hadden thuis.
Heel bekend waren de jaarlijkse prijsuitreikingenavonden van de St.-Nicolaasacties. De grote initiator hiervan was Baas Bert, hij zorgde niet alleen voor de prijzen die hij op zeer vriendelijke manier bij de adverteerders aftroggelde, maar zorgde ook dat zij op zeer humoristische wijze goed terechtkwamen bij de mensen.
Na ongeveer 30 jaar kwam de tweede zoon van Baas Bert, Henk, in het bedrijf. Onder leiding van Henk heeft het bedrijf zich enorm uitgebreid. Er werd al heel snel een donkere kamer gerealiseerd en zo werden wij een echte 'grote' drukkerij met een leuk machinepark.

Toen kwam ook plotseling het grote nieuws: wij kregen op het industrieterrein in de Velserbroek een stuk grond aangeboden om daar een nieuwe drukkerij op te bouwen. Wij waren echt uit ons jasje gegroeid op de Terrasweg. Wij zaten toen al aan 16 man personeel inclusief parttimers.
De computertijd was inmiddels ook bij ons terechtgekomen, nadat ik dus eerst een dertig jaar had ’staan’ zetten en een aantal jaren achter de zetmachine heb mogen zitten kwam ik nu voor het beeldscherm te zitten. Ofschoon ik menig vloekje heb losgelaten op die ’k…computer’ heb ik dat toch heerlijk gevonden en vond het een pracht van een uitvinding.

Toen ik eind 1993 afscheid nam van Drukkerij Cornegge onder begeleiding van de Boerenkapel van Soli viel mij dat wel zwaar, maar begreep ook dat het tijd voor mij werd want de techniek ging veel harder dan ik dacht. Natuurlijk ben ik nog wel eens teruggegaan en schrok ervan dat er zoveel computers stonden, het ging steeds sneller.
Na een aantal jaren is ook Henk er mee gestopt en heeft het bedrijf overgedaan aan Jeroen Bakker en Robert Strookman, twee uiterst bekwame vakmensen. Toen deze heren besloten om een nieuw bedrijf te starten in IJmuiden en de plannen al ver gevorderd waren brak de bekende crises uit. Zij waren nog net op tijd de bouw ervan te stoppen.

Helaas werd dit het begin van het einde. De klad was behoorlijk de grafische wereld ingetrokken. Oud-collega’s met wie ik jaren samengewerkt had moesten ontslagen worden. Zonder meer triest.
Nadat zij een ander onderkomen hadden gevonden in de Zadelmakerstraat, wilde het niet zo lukken.

Ze startten na niet zo lange tijd in het pand naast Vishandel Santpoort aan Zee aan het Broekbergenplein om de zaak een flinke ’move’ te geven door in Santpoort terug te keren. Helaas heeft dit niet mogen lukken. Ik wens de heren Jeroen en Robert het allerbeste toe en hoop dat zij weer snel aan de slag kunnen gaan.’’

7 opmerkingen:

nicolaas. zei

Ja mensen Drukkerij Cornegge een begrip in Velsen het was onze huis drukker, en ook de mijne toen ik nog drukwerk nodig was,zoals alles voor het kantoor,Ja en dan lees je dat deze drukkerij het ook niet meer redt. zo gaan eer meer mooie oude bedrijven/ ambachten kapot door de moderne tijden.
jammer dat dit gebeurt is.

Fokke Zaagsma zei

Goed nieuws! Vrijdag bekend geworden: drukkerij Cornegge maakt een doorstart.

Read all about it in de IJmuider Courant van zaterdag 24 september.

Fokke

Anoniem zei

Eindelijk weer eens een posetief bericht over Cornegge, na heel veel praten, bellen, overleggen, heeft Richard Zuidema van Hexapoda Ongediertebestrijding bv. En Zuidema Vastgoed BV. En Jeroen Bakker van GRAFISCH centrum Cornegge een zakelijk akkoord bereikt.
De werkzaamheden van Grafisch Centrum Cornegge wordt door gezet door Grafisch Bureau Cornegge.
Jeroen Bakker was en blijft het gezicht van Grafisch Bureau Cornegge.
wij vragen dan ook aan een ieder om ons te steunen en client te blijven bij Cornegge.
Vanaf maandag is Grafisch Bureau Cornegge weer operationeel.
Vragen? Bel.

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Fokke Zaagsma zei

Beste mensen, drie reacties zijn door mij verwijderd omdat ze beledigend waren naar een persoon, namelijk een van de eigenaren van Cornegge.

Ze verweten hem moedwillig de boel belazerd te hebben.

Het waren beschuldigingen zonder bewijzen.

Fokke