De twee belangrijkste organisaties die hulp moeten bieden, werken met verschillende calamiteitenplannen.
Dat blijkt uit een rapport van overheidsinspecties naar alle spoortunnels in Nederland. Lees hier het rapport.
In deze nieuwsbrief vertellen de onderzoekers wat ze ontdekten. De inspecties gebruiken voor hun doen buitengewoon felle bewoordingen:
- Betrokken partijen bij spoortunnels kunnen gewoon niet met elkaar opschieten;
- Het is onbegrijpelijk dat in de afgelopen tien jaar ProRail en overheidsinstellingen nog steeds geen eenduidig calamiteitenplan hebben opgesteld;
- ProRail heeft haar coördinerende rol bij calamiteiten in tunnels onvoldoende ingevuld;
- Met enig cynisme wordt opgemerkt dat er kennelijk te weinig dramatische incidenten in spoortunnels zijn geweest;
- Als er brand in een spoortunnel uitbreekt, is er op dit moment een behoorlijk kans het behoorlijk fout gaat.
De veiligheid van de Velserspoortunnel is een hot item.
In 2001 schrok de nieuwe brandweercommandant van Velsen zo van de onveiligheid van de tunnel, dat hij in de gemeenteraad zei zijn mannen er niet in te sturen bij een brand.
Daarna werden er mensen wakker. Maar het ging heel langzaam.
In 2007 noteert de gemeente Velsen in haar voortgangsrapport crisisbeheersing nog eufemistisch over de Velserspoortunnel:
'Contacten met ProRail hebben erin geresulteerd dat een proces op gang is gekomen om de Velserspoortunnel veilig te maken'.
Dat is dus zes jaar na het signaal van de brandweercommandant. Voor het idee: er gaan dagelijks (!) 150 reizigerstreinen en 15 goederentreinen door de tunnel (stand 2008).
In 2009 gebeurt het dan: de tunnel gaat dicht om hem veel en veel veiliger te maken. Kijk hier naar een filmpje. Na een maand ging de Velserspoortunnel weer open. Kosten veiliger maken en vernieuwen: 30 miljoen euro. Poeh.
En nu constateren de overheidsonderzoekers dat de Velserspoortunnel nog niet veilig genoeg is gemaakt.
De veiligheid moet beter voor mensen die zelf de tunnel uitlopen, aldus de onderzoekers. Aangeraden wordt de vluchtroutelooppaden te verlengen. Ook moet verlichting worden aangebracht buiten de tunnelbak.
(Foto's zijn van de Velserspoortunnel. Boven: in richting Santpoort-Noord. Onder: richting kanaal)
1 opmerking:
Blijft een lastige situatie brand in een tunnel, maar met de juiste voorzorgsmaatregelen kan je een hoop ellende besparen.
Een reactie posten