vrijdag 21 januari 2011

Amsterdam Beach

Jaren geleden werd de Hiswa aangeprezen als de ‘Amsterdam Boat Show’. Dat stond op alle grote borden in IJmuiden die bootjeskijkers verwezen naar de jachthaven in IJmuiden aan Zee.

De gemeente vond dat maar niks. Het was toch in IJmuiden aan Zee? Dus mooie promotie voor de eigen gemeente. En na veel gepraat met de Hiswa kreeg de gemeente het voor elkaar dat er gewoon IJmuiden op de Hiswa-borden kwam.

Hetzelfde had je bij Dance Valley, in het Velsense deel van recreatiegebied Spaarnwoude. Dance Valley noemde dat in haar reclamecampagne altijd ‘Dance Valley Amsterdam’.

Toenmalig burgemeester Cammaert van Velsen vond dat maar niks. Het was in Velsen, en de gemeente liep zo naamsbekendheid mis. Twee jaar geleden kreeg hij het voor elkaar. Het deel voor de feesten in Spaarnwoude heette voortaan Velsen Valley (foto). En daar vindt Dance Valley plaats.

En dan het huidige college van burgemeester en wethouders. Die zeiden het volgende op de persconferentie over het collegeprogramma. Uit de IJmuider Courant van gisteren:

,,Toerisme: Velsen moet op de kaart worden gezet als gemeente waar het goed recreëren is in duinen, groen en strand. Het college wil daarvoor in Amsterdam Inbusiness stappen, een regionale organisatie die Amsterdam nationaal en internationeel verband promoot. Internationaal mag Velsen daarbij best als ’Amsterdam aan Zee’ worden verkocht, vindt het college. ,,Dat gebeurt nu ook al’’, zegt toerismewethouder Annette Baerveldt. ,,Als een cruiseschip in IJmuiden aanlegt, zeggen ze tegen de passagiers dat ze aankomen in Amsterdam.’’

Kijk, dat is pas een stijlbreuk.

Weet je wat? We doen nog één keertje Hiswa als Amsterdam Boat Show. En we zetten een groot bord bij het IJmuiderstrand: Amsterdam Beach. Met een beetje lef verkopen we de Vissershaven aan al die Amsterdammers die zondags een vissie komen halen als Amsterdamse haven.

PS: Filmpje van een politieoefening in de IJmondhaven. Blijkt eind oktober te zijn gehouden door de KLPD op de Yeoman Bontrup.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Een late reactie, maar het is te gek voor woorden als de gemeente Velsen bij dit soort evenementen niet als locatie wordt genoemd. Op de Tom Tom misschien. Dat gaat nu dus veranderen, mogen wij aannemen?

BamM zei

Dat wordt de IJmuider Courant inruilen voor Het Parool...Ik heb eens een proefabonnement op Het Parool genomen. Eentje die zes weken moest duren. Na twee weken heb ik tegen die lui daar gezegd dat ze hun krant mochten houden. Wat ze in feite al deden. De bezorging was namelijk waardeloos.In die 2 weken kreeg ik die krant precies 1 keer! Het Parool zal dus in elk geval geen concurent voor de IJmuider Courant worden.

Robert Strookman zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Robert Strookman zei

Beste Fokke,

Velsen als deelgemeente van Amsterdam is m.i. helemaal niet verkeerd. De inwoners moeten niet zo sentimenteel doen over een regionale identiteit die helemaal niet bestaat, en zich eens meer moeten focussen op de kansen die bijna vanzelf binnenrollen.

Zie: Mijn 'Visie op Velsen'
http://c-strook.blogspot.com/2011/01/visie-op-velsen-2025-de-regio-velsen-is.html

Anoniem zei

De visie van een inwoner van Velsen op de reactie van Robert Strookman is: laat Velsen voorlopig maar sentimenteel blijven om dezelfde woorden te gebruiken. Wat de toeristen in Velsen hebben, is niet in Amsterdam te vinden en vice versa niet in Velsen. Rustig zo houden.

Rob zei

Als oud Amsterdammer en nieuwlichter in IJmuiden kan ik met redelijk frisse blik kijken naar de verstandhouding tussen deze twee plaatsen die - in globaal perspectief bezien - bijna één geheel vormen maar een totaal andere uitstraling hebben. Sorry mensen: hipper en gezelliger dan Amsterdam kan Velsen nooit worden dus "If you can't beat them: join them". Denk niet dat een plaats vanzelf de aandacht krijgt die het verdient tenzij je wilt dat alles bij het oude blijft. Goed dat de gemeente toerisme aanmoedigt door een positieve houding t.o.v. vestiging van B&B's om overnachtingen (=bestedingen) te stimuleren, nu moet men nog de mensen zien te trekken die daar ook gebruik van gaan maken. Hoe doe je dat?
Door promotie van Velsen in Amsterdam, want Velsen kan hier zelf niets in betekenen. Het plaatsen van borden met promotionele teksten langs de weg (in Velsen) is weggegooid geld. Een overzichtelijke routing naar het strand vanaf Amsterdam is m.i. een noodzaak want daar verblijft de doelgroep.