zaterdag 25 september 2010

Raadselachtig kunstwerk in watertoren

Gisteren nog even in de top van de IJmuidense watertoren geweest. Tweede bezoek in een week na mijn bezoek voor het grote verhaal in de IJmuider Courant van donderdag.

Gisteren stond de toren al bijna volledig in de steigers. Zie de foto boven. Let op de kleuren: oranje boven, dan rood-wit-blauw.
De watertoren aan de Wijk aan Zeeerweg is in de steigers gezet door een bedrijf uit Velsen-Noord.
Het schijnt aardig te waaien, bovenop het duin waarop de toren staat. Ruim vijf weken geleden was er zelfs een windhoosje waardoor er lichte paniek ontstond bij de steigerbouwers.
Het sloopwerk in de toren en de aanleg van de appartementen gebeurt door een groep van twintig man uit Letland. Alle veiligheidsinstructies in de toren zijn in het Nederlands én het Russisch.
Hun baas, de Zeeuw Tom, spreekt ook een beetje Russisch. Tom doet het bouwmanagement.
Ruim tien jaar geleden was hij vaak in IJmuiden. Tom voer toen nog op een boomkorkotter. Heeft hij tien jaar gedaan. ,,Veel zag ik niet van IJmuiden. We kwamen aan en gingen meteen in een busje naar Zeeland.''
Tom loopt in een shirt met het teken van een explosie.
,,Is van mijn andere baan. Ik ben ook springmeester. Ik was ooit aan het verbouwen bij een bejaardenhuis. Ontstond er opwinding omdat de bejaarden dachten dat ik de boel kwam opblazen.''
Gisteren was de rijksdienst voor cultureel erfgoed (vroegere monumentenzorg) op bezoek. Een fotograaf van de dienst stond in de toren en legde alles precies vast.
De toren is immers een rijksmonument. Het is een bijzonder bouwwerk. Volledig van beton, terwijl dat materiaal pas op grote schaal na de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt. De watertoren is echter uit 1915.
Tom staat in het enorme waterreservoir bovenin. ,,Hierin zat het IJmuidense water.''
Hij wijst: ,,Het beton van het reservoir heeft een enorme sterke wapening in dikke muren. Ze moeten geen drukberekeningen hebben kunnen maken in 1915, of ze vertrouwden ze niet.''
Waarom was ik er gisteren? Om nog eens te kijken naar iets waar Tom zich ook zo over verbaast.
Helemaal in de top van de toren, op een bijna onbereikbare plaats, zit een vreemde, grote tekening van stoepkrijt (zie foto onder).
Op de muren van het dak van het waterreservoir zijn met stoepkrijt rare tekens aangebracht. Een soort berekening.
Wat zou het zijn? Wie heeft het gemaakt? Er staat een datum in uit 2002. Maar toen was de toren hermetisch afgesloten...
Binnenkort start de verkoop van de appartementen: lees hier meer.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Fokke een prachtige tekening ja wie zou dat gedaan hebben

Fokke Zaagsma zei

Sorry voor de beroerde opmaak van de tekst, maar het blogsysteem maakt er iets van dat ik niet kan corrigeren.

Fokke

Fokke Zaagsma zei

De tekening: iemand belde met aanwijzingen.

Het figuur in de cirkel is Icarus, een figuur uit de Griekse mythologie. Hij probeerde te vliegen met zelf gemaakte vleugels, maar stortte neer.

De getallen met N er achter staan voor Newton, en wel neerwaartse krachten.

Wie meer weet: mail me.

Fokke

Anoniem zei

Fokke dit is nou leuk om het op te lossen

wie weet er meer van ik denk van mensen van de waterleiding toen die tijd

Anoniem zei

Fokke dit is nou leuk om het op te lossen

wie weet er meer van ik denk van mensen van de waterleiding toen die tijd

Fokke Zaagsma zei

Iemand van makelaar Janus mailt:

,,Beste Fokke,

Ik heb de foto eens doorgestuurd naar mijn oude wis- en natuurkunde docenten, maar zij kunnen er geen wijs uit worden.''

Anoniem zei

steigers bouw services S.B.S , een geweldig bedrijf !
ik raad het aan,aan de mensen die een steiger nodig hebben, ze zijn echt super!