maandag 27 september 2010

Het risico van de buurtbarbecue

Na de Kennemerlaan in IJmuiden is nu in bijna heel Velsen drank op straat verboden.

Caféhouders zijn daar blij mee, maar ik krijg er een wat ongemakkelijk gevoel bij.
De gemeente noemt het SOM-gebieden (zie tekening). Je mag daar geen geopende flessen of blikjes met alcohol bij je hebben. Laat staat drinken. Politie en toezichthouders kunnen bekeuringen uitdelen.

Het woord politiestaat gaat me te ver, maar feit is dat dit besluit veel meer macht geeft aan onze ordehandhavers. Het is een besluit dat ook te gebruiken is als er niet sprake is van overlastgevende hangjongeren, lastig uitgaanspubliek of zuipende zwervers.

Buurtbarbecues worden een riskante onderneming. Stel dat het te gezellig wordt op een wat late zomerse avond in IJmuiden. Die ene buurman die niet wil meedoen klaagt bij de politie. De agenten hebben nu opeens iets in handen om snel een eind te maken aan het (mogelijke) probleem. Geen drank op straat.

Of een vrijgezellenfeest op een terras in Santpoort-Noord. Door de drukte staan wat jongens te drinken aan de andere kant van de officiële lijn die het terras begrenst. Er wordt geklaagd. Agenten kunnen makkelijk een eind maken aan het feestje.

Of: een stel pubers drinkt in Velserbroek een biertje op een bankje. Iemand klaagt (geen last van de jongens, maar wil ze gewoon niet in de buurt). De politie heeft nu iets om ze makkelijk weg te sturen. Maar doen de jongens wel iets verkeerds?

Ik bedoel maar: een agent kan met een goed gesprek in bovenstaande gevallen veel bereiken. Met de SOM-gebieden is de deur opengezet naar een snelle boete en desnoods de cel. Is dat niet wat te verstrekkend? Zijn die extra bevoegdheden echt wel nodig? Bij daadwerkelijke overlast hebben politie en toezichthouders al andere middelen om in te grijpen.

Als de SOM-gebieden nou ingesteld waren in gebieden waar echt overlast is, kan ik me er wat bij voorstellen. Maar kijk eens naar het kaartje (even op klikken): het is bijna heel Velsen.

Kan iemand trouwens dat rare puntje verklaren op het spoor bij Santpoort-Noord?
Wie vindt dat ik overdrijf, noteert het maar in de reacties.

PS: Goede Tijden Slechte Tijden filmt vaak in dorp Oud-Velsen. Vorige week nog

PS: Miss Hema IJmuiden vertrekt

PS: De geschiedenis van de Technische Dienst van Scheveningen Radio in IJmuiden

10 opmerkingen:

Jan zei

Te gek voor woorden,dit kan alleen in velsen. En dat allemaal dankzij een jongerenkroeg die nu gesloten is op last van de burgemeester.Daar waren de problemen met meegenomen drank op straat,dat is nu toch over?!!
Wat heeft deze aktie nu nog voor zin dan??

Anoniem zei

Als ik op de foto klik, krijg ik het bericht zoals dat in de (electronische) IJC staat, en geen grote tekening !

yuri zei

het lijkt wel het sperr gebied uit 40'45. toen heette het festung ijmuiden!

Fokke Zaagsma zei

Dank voor het melden van het tekeningprobleem. Ik ga het herstellen!
Fokke

Anoniem zei

Fokke,
Bij de plas achter de Velserbroek (surfmeer)is het een mooi middel om een eind te maken aan de overlast door jongeren. Slopen, vervuilen, crossen met brommers enzovoort. Je zal voor de gein eens moeten gaan kijken op een droge Zaterdag avond om een uurtje of 22.30. Ik heb overigens niet het idee dat op deze locatie veel toezicht is want elke week is het weer een puin hoop...

Kees zei

Toch vond ik altijd de Santpoortse feestweek gezelliger dan die in IJmuiden op strand,maarja zonder biertje in mijn hand in Santpoort,ga ik toch maar naar de kermis op strand,want daar mag het wel.
Of zullen ze die ene week in santpoort gedogen??

Fokke Zaagsma zei

De gemeente zegt dat een uitzondering kan worden gemaakt voor festiviteiten.

Fokke

Mike zei

Dat puntje bij Santpoort is niet het spoor maar het perron en dus het gehele station van Santpoort Noord

Anoniem zei

dit kan bepaalde problemen oplossen lijkt me ,,,maar soft drugs mogen wel ?
dat zie ik veel meer op straat gebeuren door jongeren vaak even in de school pauze zelfs , overdag dus, wat ze in het donker doen ,tja zal wel niet veel beter zijn .

Fokke Zaagsma zei

Goede opmerking.

Sinds 20 april mag er in Velsen niet meer op straat worden geblowd. De Algemene Plaatselijke Verordening van Velsen is daarvoor aangepast, op aandringen van het politiebureau.

Fokke