We kregen een mail van Kees Hindriks uit Santpoort-Noord.
,,Hierbij doe ik u een drietal foto’s "uit de oude doos" toekomen. Het betreft de binnenkomst van het ms. "Bretagne", een Noors schip, eigendom van Fred Olsen & Co., gevestigd in Oslo.
De "Bretagne" begon op haar eerste reis in het najaar van 1966 (de precieze datum weet ik helaas niet meer) in slecht weer op de Noordzee slagzij te maken. IJmuiden was de enige haven die de "Bretagne" toestond binnen te komen; andere havens waren bang dat zij in de vaargeul zou kapseizen en zinken.
Met assistentie van twee sleepboten (waar onder de "Nestor") van Wijsmuller werd zij binnen gebracht. Eenmaal binnen de pieren nam de slagzij nog meer toe.
Het lukt de "Bretagne" boven het ondiepe gedeelte van de bijleggershaven te slepen, waar zij uiteindelijk kapseisde.
Als zij was gekapseisd binnen de pieren of in de toeleidingskanalen naar een van de sluizen, was de Amsterdamse haven voor een langere periode slecht bereikbaar geweest.
Gelukkig is het niet zo ver gekomen. Een knap staaltje werk van de kapiteins van de "Bretagne’ en de sleepboten. De "Bretagne" was de eerste van een serie van vier schepen en maatschappij en werf wilden haar graag behouden, om te bezien of het kapseizen een gevolg van een constructiefout of van verkeerd beladen was geweest.
Op de foto’s zijn nog te zien de "Neeltje Jacoba" van de reddingmaatschappij en één van de twee kranen die gebruikt werden bij het verlengen van de Noorder- en de Zuiderpier.''
Wat speurwerk levert op dat het 1966 moet zijn geweest. Op 28 maart dat jaar was het een item op het Journaal.
Amateurhistoricus Piet Voorburg, die een site heeft over voormalig sleepbedrijf Wijsmuller uit IJmuiden, noemt die dag als de dag van de ramp:
,,De “Titan” maakt op 28 maart 1966, tijdens een storm met windkracht 7 uit het Noord-Westen, de Noorse "Bretagne” in de Noordzee vast en sleepte dit schip te IJmuiden binnen met een zeer zware slagzij. De Noor kwam tenslotte op haar bakboordzijde in de Bijleggershaven te liggen.''
Tot slot vond ik meer foto's, plus een verslag van een iemand die toen op de Titan voer: ,,De kapitein wilde nog niets van hulp weten.''
(Even op die pagina naar beneden scrollen voor de foto's en ooggetuigeverslag.)
PS: Hindriks voegt nog toe:
,,Ter aanvulling, mijn vader was in die periode (Bretagne) Rijkshavenmeester van IJmuiden en het Noordzeekanaal.
Als dank voor zijn toestemming de "Bretagne" binnen te brengen kreeg hij van de rederij bij zijn pensionering een verzilverde sigarendoos, die ik nog steeds bij mij thuis heb staan. Met vlag van de rederij en ingegraveerde handtekening van mijnheer Olsen himself.
Groeten,
Kees Hindriks ''
donderdag 29 oktober 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Geweldig fokke een mooi verhaal en leuke foto,s erbij,dit is erg leuk voor de ijmuidenaren,met oude herrineringen toppy hoor
Zelf werkte ik indertijd voor VCK, agent van Fred Olsen in Amsterdam.
Het schip is op heel creatieve wijze weer rechtop gezet; er zijn metalen beugels aan de romp gelast waardoor het schip vanaf de wal d.m.v. lieren weer overeind getrokken kon worden. Het was o.a. geladen met rollen papier, dit zette door het instromende water uit en veroorzaakte van binnenuit een grote druk op de romp.
Ooit heb ik op een boekenmarkt een boekje gezien waarin de ramp met de Bretagne van A tot Z beschreven werd, maar helaas niet gekocht.
Een reactie posten