woensdag 2 september 2009

Fietser niet welkom

Ik kwam gisteren op de fiets naar de Hiswa te Water. Die werd maandagavond geopend door minister Van der Hoeven. Ik wilde een verhaaltje maken over wedstrijdzeiljacht Delta Lloyd.

Aan het eind van de Kennemerboulevard loop ik dood op hekken, een slagboom en beveiligers. De strandopgang is niet bereikbaar. Ik zet mijn fiets dus maar tegen een hek.

Dat mag niet, zegt de beveiliger. Of ik mijn fiets twee meter omhoog de boulevard wil opslepen, tussen een terras en hek door, en daar wil neerzetten. ,,Kunnen mensen op de fiets en brommer nog naar strand?’’, vraag ik. Nee, zegt de beveiliger. ,,Die stuur ik terug.’’

Bovenaan op de boulevard, bij de Hiswa-entreetent, is geen fietsenstalling. Meer mensen hebben er hun fiets in het wilde weg neergezet. Ik zie dat de beveiliger nog een fietser terugstuurt. Het leidt tot een stukje in de krant.

Als ik de Hiswa-organisatie ermee confronteer, zegt die dat er borden staan die fietsers en scooterrijders sturen via de Kennemerboulevard. Ze moeten bovenlangs, achter de horeca (zijde parkeerterrein).


Maar die borden staan er niet als je komt aanfietsen. Alleen boven op de boulevard staat een bord. Voor voetgangers, niet voor fietsers (foto onder).

,,Stel dat het nou prachtig strandweer zou zijn’’, zeg ik, ,,is dit dan niet erg onhandig? Fietsers en brommerrijders komen zo niet bij het strand.’’

Op dat moment waait de koffie letterlijk uit mijn kartonnen beker.
,,Het is toch geen mooi strandweer’’, is het antwoord.

De Hiswa-organisatie belooft nog eens naar de wegwijzers te kijken. Ik denk dat het wel goed komt, maar vooraf hadden ze veel beter over de bereikbaarheid van het IJmuiderstrand moeten nadenken.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

fokke ze kijken alleen naar hun eigen
pakkie aan stijl,hiswa moer draaien en de gemeente vind het goed?????

Anoniem zei

Ach, volgend jaar hebben we toch geen last meer van de Hiswa.

Fokke Zaagsma zei

Volgend jaar is de Hiswa er ook nog. TV Noord-Holland houdt vol dat de Hiswa volgend jaar weg is uit IJmuiden, maar in de IJmuider Courant staat het goed: pas in 2011 in Amsterdam-Noord, als de Hiswa en projectontwikkelaar daar het over van alles eens worden.

Fokke

Anoniem zei

vandaag was het dan veel stoerm met veel stuifzand,je stoof er weg,vele
moesten dan ook dekking zoeken en de boten goed vast maken,het publiek waagte er niet op en blijf dan ook weg,wat ook niet ten goede van de hiswa komt,jammer dat het weer tegen
zit in zo duren periode voor de botenbouwers.

Anoniem zei

Hoe eerder ze weg zijn, hoe beter!!!

En laat ze A.U.B. wegblijven.

De gemeente zal er wel weer poen voor vangen, zo gaat dat meestal.