donderdag 3 september 2009

Wachten op de bloedspattenanalist

De metaaldetectiepoortjes bij de Haarlemse rechtbank gingen natuurlijk weer piepen, hoewel ik alles van metaal had afgedaan. Was mijn riem deze keer.

Op het moment dat hij de rechtszaal binnenkomt, tussen twee man van de parketpolitie, maakt hij een verslagen in indruk.

Zijn zwarte T-shirt heeft hij in zijn bijna zwarte broek gestoken. Hoge bruine schoenen. Hij gaat zitten, benen gekruisd. Voor zijn neus drie rechters, twee griffiers en een officier van justitie.

Ik was gisteren bij een rechtszaak.

De proformazitting ging over de steekpartij in de Roerstraat in IJmuiden.

De verdachte kijkt niet voor niets bedrukt. Hij zegt dat hij uit noodweer heeft gehandeld. De neergestoken man zou hem hebben aangevallen, hij heeft een mes gepakt en de man zou er zijn ingelopen.

De drie maanden voorarrest in De Koepel vallen hem zwaar. ,,Het is een steeds grotere nachtmerrie die tot me doordringt. Ik kende de man niet eens. Als ik geweten had dat dit zou gebeuren had ik nooit de deur opengedaan.''

De man wil thuis de rechtszaak afwachten. Daarop schorst de rechtbank de zitting om zijn verzoek te bespreken. De man gaat mee met de parketpolitie.

Ik blijf achter met de officier van justitie, de advocaat van de man en schuin achter me een vriend van de man. Er valt een doodse stilte. Tien minuten hoor je ieder geluidje.

Altijd hangt er die beklemming in rechtbanken. Ook als je zit te wachten op de zittingen waar je verslag van moet maken. Vaak zitten degenen die terechtstaan gewoon pal naast je te wachten op dezelfde zitting.

Niet deze man, die gestoken heeft in de Roerstraat. Vanwege de ernst van het feit zit hij vast, en dat blijft zo, zegt de rechter. Onderzoeken van het NFI zijn nog niet klaar.

Zo moet de bloedspattenanalist nog uitsluitsel geven.
Van belang om te weten is namelijk of er gestoken is in de keuken (zoals de verdachte zegt) of in de slaapkamer omdat de verdachte het slachtoffer achtervolgde om te steken (zoals een getuige zegt).

De officier van justitie wil bijvoorbeeld nog van de forensisch arts horen wanneer je na het aanbrengen van steekwonden begint te bloeden.
,,Volgens mij duurt dat even. Dus die plas bloed in de keuken bewijst niet dat het daar is gebeurd.''

In principe volgt 25 november de volgende zitting.


(Foto onder is van de rechtbank, en komt van Henket.)
(Foto midden van de steekpartij in de Roerstraat is van Bas Idema)

Geen opmerkingen: