woensdag 30 september 2009

’Daar heb ik geen zin in’

Ik was de hele afgelopen week voor de krant nog bezig met de skimkwestie van Tiersma.

Die is nog gebeld door iemand die hem vertelt dat het afgelopen half jaar is geskimd op de NS-stations Driehuis en Santpoort-Noord.

Tiersma wil weten wanneer mensen geskimd zijn, omdat hij probeert aan te tonen dat hij niet als enige in een periode is geskimd.

Skimming op NS-stations Driehuis en Santpoort-Noord. Even checken bij Currence. De enige instantie die informatie mag geven over skimming, zo hebben de banken afgesproken.

De woordvoerder: ,,Een half jaar geleden? Dat is te lang geleden. Ja, ik kan het wel nazoeken, maar daar heb ik geen zin in. Dat is te veel moeite.’’ Fijn.

Over Tiersma is er nog contact met een woordvoerder van de ING. Zij wil het verhaal vooraf lezen om het te controleren op feitelijke onjuistheden in de dingen die ze me vertelde. Prima. Maar in de reactie worden opeens herroepen wat ze zei. Ik mail dat ik het toch in de krant zet. Raar genoeg volgt geen enkel protest. Wat eerst volgens de ING ’feitelijk onjuist’, kan blijkbaar toch zonder problemen in de krant.

Ik benader nog de onafhankelijke klachteninstantie voor wie problemen heeft met zijn bank: het Kifid. Een telefoontje levert op dat een vraag alleen gesteld mag worden via de mail. Zeer ongebruikelijk in Nederland bij perswoordvoerders. Het duurt een paar dagen voor er antwoord komt.
Ik word door het Kifid vooral doorverwezen naar de Nederlandse Vereniging van Banken. Maar ik wilde juist informatie van het onafhankelijke Kifid.

Maar het is gelukt. Morgen staat in de krant een vervolgverhaal over het gevecht van Tiersma. Hier een voorproefje.

1 opmerking:

Anoniem zei

Financiële instellingen zijn ouderwets, log en gesloten. Het meest onprettige wat ze kan overkomen is als zou blijken dat het geld van hun klanten niet veilig bij ze is. Daarom blijven ze vestingen. Hoe minder ze informatie verstrekken, hoe minder ze op een gebeurtenis in gaan en hoe algemener ze het maken, hoe veiliger het voor ze is. En het mooie is dat je je dan kan verschuilen achter veiligheid, gevoeligheid en de organisatie. Doorbreek het.