maandag 13 oktober 2008

Bloemen voor Mirveta

De kaarsjes branden nog in de twee ijzeren lantaarns. Er liggen twee bossen bloemen.

Mirveta KaraliƧ is dit weekend herdacht bij het kunstwerk aan de IJmuiderstraatweg in IJmuiden. Zie de foto. Vanmorgen gemaakt. Mirveta stierf hier vijf jaar geleden. Vijftien jaar oud.

Ik herinner me het weekend dat ze daar werd doodgereden. Een collega die in Amsterdam woont, belde en vroeg mij te gaan kijken. Ik zag op die plek aan de IJmuiderstraatweg verslagen jongeren in het gras zitten. Armen om elkaar heen. Het intense verdriet hing voelbaar in de lucht.

Er volgde een stille tocht door IJmuiden. Van snackbar Rocky (vlag halfstok) naar de IJmuiderstraatweg. 1500 mensen, waaronder honderden jongeren, hebben bloemen, fakkels en kaarsjes bij zich.

Bij een wedstrijd van Telstar wordt geld ingezameld voor een steen op haar graf.

Tijdens de begrafenis op begraafplaats Duinhof in IJmuiden is het druk. Na afloop verzamelen zich honderden jongeren in buurthuis De Brulboei in IJmuiden om haar te herdenken.

Op internet kom je nog steeds diverse keren haar naam tegen, plus herinneringsfoto's zoals je er hier eentje ziet.

Mirveta is nog niet vergeten.

1 opmerking:

Anoniem zei

You know, your blog is really nice.
I've love to get more comments on this but could not since I do not know your language :).

By the way, it should be appreciated if you could add me your friend list !!!

Dinh Trung
www.kienthucdulich.info