donderdag 12 juni 2008

Middelvinger niet tolereren

Hangjongeren aanpakken. Hoe doe je dat als politieman. Lees hier de visie van een IJmuidense wijkagent.

,,Het kan wel zijn dat geen wet verbiedt om op straat te staan, maar als ze overlast veroorzaken grijp ik in.''

,,Ik tolereer niet dat oudere jongeren op een speelplek voor kleinere kinderen zitten. Dan stuur ik ze weg. Ga naar je moeder. Wie te brutaal wordt, hou ik aan.''

,,Als jongeren op een bankje liggen, zeg ik er wat van. Een bankje is om op te zitten. Wegwezen. Ik schrijf alle kentekens van de brommers op. Als ze vragen waarom ik dat doe, ben ik duidelijk. Die kentekens gaan in het systeem. Als ik of een andere agent ze daarna aanhoud, krijgen ze een prent.''

,,Sommige collega's zijn wat makkelijker dan ik. Laatst reed ik achter een bus van Connexxion. Stak in die bus een jongen zijn middelvinger op. Ik heb die bus laten stoppen en heb die jongen aangesproken. Desnoods gaat die hele bus mee naar het bureau.''

,,Het is lastig om hangjongeren aan te pakken. Als ik op mijn motor aankom, schieten er vier weg op hun brommer. Ik kan er maar eentje pakken. Als we het serieus willen aanpakken, moet we er met vier agenten tegelijk op af.''

,,Of het moet gebeuren zoals op het Canopusplein. Daar was het echt erg. De officier van justitie heeft toestemming gegeven voor een speciale actie. We hebben de jongeren daar een tijd gefilmd zonder dat ze het zagen. En ze zijn geobserveerd door agenten in burger. Zo is de groep in kaart gebracht.''

Foto: Politiebureau IJmuiden.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

"Sommige collega's zijn wat makkelijker dan ik".
Was dat niet het geval, dan zou IJmuiden waarschijnlijk minder problemen hebben met haar hangjongeren.
De middelvinger betekend letterlijk "fuck you", een agent die dat tolereerd is zijn uniform niet waardig.
Mijn complimenten aan de wijkagent in het artikel.

Anoniem zei

WANNEER KOMT ER EENS EEN PAND WAAR AL DIE HANGJONGEREN TOT 12 UUR S,NACHTS LEKKER KUNNEN HANGEN ONDER TOEZICHT VAN JONGEREN WERKERS,HET IS TOCH NIET TE GELOVEN DAT IEDEREEN DIE JONGENS OVERAL WEG STUREN ZE KUNNEN NERGENS MEER HEEN IK GEEF ME OP ALS VRIJWILLIGER OP OM ZOIETS UIT DE GROND TE KUNNEN STAMPEN BEN ER AL EEN KEER MEE BEZIG GEWEEST MET HET PAND IN DE TROMPSTRAAT WAAR NU KRAKERS INZITTEN ZOU EEN PRACHTIG PAND KUNNEN ZIJN VOOR DE JEUGT

Anoniem zei

precies, de jongeren hebben zelf ook al dingen voor elkaar proberen te krijgen maar is niet gelukt omdat niemand ze serieus neemt en de buurthuizen zijn ook niet altijd open en dan moeten ze wel buiten gaan hangen