vrijdag 6 juni 2008

Enorme joekel

IJmuiden heeft er vanaf maandag een bezienswaardigheid bij. Dan loopt het peperdure aluminium zeilschip Dwinger van de scheepshelling.

Dwinger blijft een half jaar in IJmuiden. Daarna vertrekt het naar een onbekend land om te worden afgebouwd met een teakhouten dek.

Naar verluidt is het de grootste eenmaster ter wereld. Sinds dinsdag priemt de enorme lange mast uit boven het havengebied (foto boven). De mast is zestig meter lang.

De 49 meter lange Dwinger heeft een geschiedenis. Tijdens de bouw kon de opdrachtgever het geld niet meer opbrengen. Het casco verhuisde naar een hoek van de werf in Vollenhove.

Vandaag trof ik op de scheepshelling (foto onder) iemand aan die de huidige eigenaar vertegenwoordigt. De man wil de naam van de eigenaar niet noemen. ,,Daar heb ik al een keer veel gelazer meer gekregen.''

Nou, de nieuwe eigenaar is de multimiljonair Niek Sandmann, ook wel 'de onderkoning van Bonaire' genoemd. Hij gaat met de Dwinger zeilen. Als het ooit af is.

Sandmann is een niet onbesproken man. Op internet wemelt het van de berichten die hem in een soms duister hoekje zetten (Lees hier, hier, hier en hier).

Sandmann kocht het casco in 2001 en bracht het naar Zaandam. Daar werd het ook een bezienswaardigheid. Het schip lag er jaren, tot de gemeente Zaanstad concludeerde dat het er illegaal lag. Na een kort geding moest het in april dit jaar gedwongen verhuizen naar een andere plek. En nu ligt het in IJmuiden.


Morgen in de krant een mooie foto van Dwinger op de werf.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

zeker mooie boot fokke
ben er even geweest en wat een grote mast

Navel zei

De Dwinger heb ik vanavond gezien op de haven van La Coruna (Spanje), ...echt groot!! Ik ben op grote zeilschepen geweest, maar zo´n grote schip had ik nooit gezien, ik wens ik kon zij onder zeilen bekijken...(sorry voor mij nederlands!)