maandag 5 mei 2008

Zoeken naar een spook

Op de Kennemerlaan in IJmuiden hangt vandaag een enorme Nederlandse vlag aan de gevel. Bevrijdingsdag.

Gisteren hingen er, na Koninginnedag, ook vlaggen in de straat. Mijn dochtertje van vijf telde ze enthousiast toen we op weg waren naar de zon bij het Kennemermeer in IJmuiden aan Zee.

Ik legde uit dat het ging om dodenherdenking. Maar ik betwijfel of het overkwam toen ze doorging met het tellen van de vlaggen voor het ’dodenfeest’. Rijkswaterstaat aan de Kanaaldijk in IJmuiden had het ook niet zo door. Vanmiddag hing daar nog keurig de vlag halfstok (zie foto boven).

Ik passeerde Rijkswaterstaat op de weg naar de redactie. Ik was op de Leonarduskade geweest, om te kijken bij het jacht Phantom. Dat zonk op Hemelvaartsdag.

Het werd zaterdag geborgen door het IJmuidense duikbedrijf Vos en Peperkamp. Dat moest alle moeite doen om het te vinden. Rijkswaterstaat had namelijk vergeten een wrakkenboei te plaatsen. De KNRM-reddingboot uit IJmuiden zocht. Vergeefs. De Kustwacht zocht met een vliegtuig. Vergeefs.

Cees Vos van het duikbedrijf benaderde daarop de KNRM in Katwijk. Die redde de bemanning van de Phantom, maar verloor bij de reddingsactie een pomp. De deal: jullie wijzen de locatie aan, wij bergen ook de pomp. En dat gebeurde. De Katwijkse redders gingen mee. De locatie was zo gevonden. Met laag water stak de mast als een periscoop naar boven (foto midden).

Cees Vos attendeerde me nog op een prachtige foto. Bij zijn bedrijf aan de Kaarweg liep plots een naamgenoot van hem. Zie het onderste plaatje.

Even terugkomen op de blog over Torenstraat 5. Het CDA Velsen zegt wel langs te zijn geweest.

Geen opmerkingen: