donderdag 3 april 2008

Blauwe Apen, Witte Leeuwen

Logoïsten zijn de Telstar-supporters die het Telstar-logo van voor de fusie met Stormvogels terugwillen.

Hun aanvoerder: Peter Zoontjes uit IJmuiden, bijnaam Jomanda. Goed op luchtgitaar. Tevens collega (eigen persbureau).

Als je aan Jomanda vraagt hoe oud hij is, zegt hij altijd: 63. Naar het oprichtingsjaar van Telstar: 1963.

Hij wil dat de club uit Velsen-Zuid, de Witte Leeuwen, het logo terugkrijgt met de satelliet.

In 2001 werd vanwege de fusie een nieuw logo gemaakt. Stormvogels uit IJmuiden, de Blauwe Apen, brachten hun symbool in: de meeuw. Dat leverde boze reacties op. En een hoop gedoe.

Er wordt een eind gemaakt aan de fusie (zie hier en hier). Telstar wordt een filiaal van AZ. Ben benieuwd hoeveel zeggenschap het Telstarbestuur straks nog heeft. Niet veel, ben ik bang. Ze mogen niet eens zelf een trainer uitzoeken. Stormvogels-man Nico Stoker daarentegen ziet de toekomst niet somber in. Luister maar.

Einde fusie betekent einde logo. Want de meeuw moet er hoe dan ook af. Geen Stormvogels meer, geen meeuw.

Telstar heeft opeens niets aan het logo met meeuw. Dus zit de club opeens met een stapel onverkoopbare merchandising. Allemaal sjaaltjes en petjes met een logo dat ze niet meer gebruikt kan worden. Of misschien worden ze juist geld waard. Collectoritems.

Een nieuw logo voor Telstar. De supporters hopen het. Kijk hier.


Keert de satelliet terug? Hebben de logoïsten gewonnen? Lijkt me een te snelle conclusie. Ik denk dat er een compleet nieuw logo komt. Misschien wel een waarin AZ verwerkt zit. Ik heb alvast een ontwerpje gemaakt. Ligt voor de hand: meeuw er uit, AZ er in.

Wie maakt een beter logo?

Stuur maar op. Ik publiceer ze op mijn blog.

Logo boven: Telstar voor de fusie
Logo midden: Van Stormvogels Telstar
Logo onder: TelstAZ?


Geen opmerkingen: