zaterdag 12 januari 2008

Kanaaldijk: Gevaarlijk of niet?

Ik rij er zo vaak langs. Vandaag nog. Alleen de omgeploegde berm, waar de vrachtwagen strandde, herinnert aan het drama.

Gisterochtend ging het mis. Een man uit Santpoort-Noord raakte volgens de politie op de verkeerde weghelft. De vrachtwagen met een container vol vis won met gemak.

We werden gebeld. Ik ging kijken. Ik stond er met m’n neus bovenop. De agente zei: ,,Ga maar een beetje achteruit, als je er niet tegenkunt. Het ziet er namelijk niet zo goed uit.’’ Wie de auto zag, dacht ook: die komt er niet levend uit. We hebben besloten geen foto’s te publiceren waarop je de schade aan de voorkant van de auto ziet. Zo erg was het.

De traumahelikopter van het VU landt bijna op mijn hoofd. Voordat hij is geland is de deur al open. De arts en verpleegkundige springen uit de heli en hollen over het spoor. Zij, brandweer en verpleegkundigen zijn lang, heel lang bezig met de man die in het wrak gevouwen zit.

In al mijn jaren als journalist in IJmuiden kan ik me nauwelijks ongelukken op de Kanaaldijk herinneren. Een of twee ernstige. Een bewoonster van de IJmuiderstraatweg die ik gisteren sprak, bevestigt dat. Er gebeurt zeer zelden iets.

Maar toch. Alle IJmuidenaren kennen de weg. En de gevaren:

- De spoorvorming veroorzaakt door vrachtwagens richting havens, direct na de bocht vanaf het Pontplein. Als het regent, loopt daar een rivier;

- De diepe goot tussen weg en fietspad. Eén keer met je autowiel in het gootje, snelheidje 70, en het gaat beslist niet goed;

- De gekken die toch inhalen;

- De kijkers, de toeristen, de niet-Velsenaren. Ze kijken naar de schepen op het kanaal, naar Corus. Rijden veel te langzaam. Slingeren kijkend naar de verkeerde rijbaan.

Wat te doen? Zichtschermen op de vangrail plaatsen zodat je de schepen niet meer ziet? Zoals bij Hoofddorp is gedaan op de Driemerenweg zodat je de landende vliegtuigen op de Polderbaan niet meer ziet? Goot weg? Snelheid verlagen van 70 naar?

Ik nodig u uit. Zeg het maar hieronder. Is de Kanaaldijk gevaarlijk of niet?

PS: Van mijn kant wens ik Yvee, haar vader en natuurlijk de hele familie sterkte.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Geen wegontwerper haalt het nog in gedachte om een weg zo te ontwerpen. Maar als ongelukken ver achterblijven bij de aan te wijzen gevaren valt een weg in de praktijk weg niet echt gevaarlijk te noemen. Mensen kennen kennelijk de risico's. Daar valt bij heel wat andere wegen helaas niet te zeggen. Ik zou het in iedergeval wel op de nominatie zetten voor een grondige herstructurering als er eens groot onderhoud gaat plaatsvinden. Want dat risico's weggenomen kunnen worden valt niet te ontkennen.

Anoniem zei

M.i. mankeert er niets aan de weg. Ook niet aan de snelheid, maar er gebeuren vaak wel nèt niet ongelukken. Deze aanpassen heeft als enig voordeel, dat de klap minder hard aan zou komen bij een aanrijding. Schermen installeren om de mensen het uitzicht te belemmeren lijkt ook geen optie, want dan is er wel een hond, die op het talud loopt, waar de aandacht naar uit gaat. De bestuurder van een voertuig zal zelf voor de veiligheid op deze smalle dijk moeten zorgen.

Anoniem zei

We hebben het fietspad al gedeeltelijk weggehaald. Haal het fietspad langs de gehele kanaaldijk weg en verbreed de weg zodat deze voorzien kan worden van een verhoogde middenberm.

Anoniem zei

Op zich is niets mis met de Kanaaldijk, ik maak me alleen wel zorgen over het fietspad ernaast. Als het een keer goed fout gaat bestaat de kans dat auto's op fietspad terechtkomen en daar moet ik even niet aan denken. Er gaat veel verkeer over de Kanaaldijk, zelf rij ik er ook regelmatig vanuit Zeewijk en sommige bestuurders presteren het om met 40 km per uur "bootjes te kijken". Je hebt natuurlijk ook idioten die het nodig vinden je met hoge snelheid in te halen en dan vlak voor je in te voegen. Even later sta je naast of achter elkaar voor het stoplicht Pontplein...Zelf heb ik een keer met geringe snelheid in de bocht na het Pontplein een behoorlijke slip gemaakt omdat er veel water op de weg blijft staan. Gelukkig reed ik dus niet hard, kwam er geen tegenligger aan, maar ik stond wel achterstevoren....

Anoniem zei

Er zijn afgelopen jaren weinig ongelukken gebeurt, of dit geluk is weet ik niet. Ik denk dat je weinig wegen in Nederland zijn die er zo uitzien waar je nog mag inhalen. Dus ik denk dat een inhaalverbod op zijn plaats zou zijn. En ja het gootje, ik fiets vaak over de kanaaldijk en voel me toch nooit helemaal veilig met het gootje naast mij. Het is een voordeel dat mensen op een weg die gevaarlijk overkomt over het algemeen rustiger rijden, misschien zijn er daardoor relatief weinig ongevallen op de kanaaldijk

Anoniem zei

Op de meest gevaarlijke wegen en verkeerspunten gebeurt zelden tot nooit iets. Neem de situatie bij de Julianabrug in IJmuiden: een levensgevaarlijk punt waar zelden of nooit iets gebeurde... en toen was er een 'wijze' wethouder die besloot dat het anders moest. Er kwam een rotonde... veel veiliger, inderdaad. Maar ook meer ongelukken. Veel meer ongelukken... en die halen de krant lang niet allemaal omdat porlitiewoordvoerders menen dat het 'geen nieuws' is. De Kanaaldijk: lekker zo laten... en dat er af en toe van die oenen zijn die bootjes kijken... daar mag de politie wat mij betreft tegen optreden middels kapstokartikel 5 van de WVW.

Anoniem zei

ik heb gehoord dat de automobilist is overleden, klopt dit? Heel triest allemaal....

Anoniem zei

Ik woon al mijn hele leven in IJmuiden, heb nu 2 jaar mijn rijbewijs en vindt de kanaaldijk niet gevaarlijk. Zolang je je aan de snelheid houdt gaat het allemaal prima maar veel mensen rijden er toch te hard of juist te zacht. Misschien de snelheid naar beneden brangen tot 50 km.

Fokke Zaagsma zei

Volgens mijn informatie is de automobilist niet overleden. Die informatie dateert van gisteren.

Groetjes,
Fokke