dinsdag 20 november 2007

Opwinding over bultrug

Ik zag ze zondag nog lopen op het IJmuiderstrand. Het waren er wel een stuk of dertig. Mannen met telelenzen op hun camera en groot statief. Speurend naar de jonge bultrug.

Ze hebben hem heel wat keren gezien, zelfs tussen de pieren. En er is een filmpje. Zien doe je niet veel, maar het commentaar is prachtig.

Er is meer opwinding: Roy Slaterus op zuidpier.com:
,,Even stokte mijn adem en toen schreeuwde ik: daar is 'ie! Ik rende achter mijn telescoop vandaan, zo dicht mogelijk naar de waterkant. Want daar, op steenworp afstand, had ik het gigantische lichaam van de walvis door de golven zien glijden. Niet aan de horizon, maar direct achter de blokken. Enkele dagen eerder zag ik precies op dezelfde plek een Bruinvis. Maar dit was andere koek!''

Het Haven Operatie Centrum in IJmuiden waarschuwt schepen uit de buurt te blijven. Er was al bijna een aanvaring. Het schijnt dat de bultrug vergezeld wordt door een aantal zeldzame meeuwen (drieteenmeeuwen), die rondom hem (of haar) zwerven als de bultrug aan het eten is.

Het enorme beest is een bekende langs de kust. Zijn bezoek eerder dit jaar aan Den Helder zorgde voor commotie. Onderzoeker Camphuysen van het NIOZ houdt op een site bij waar de bultrug verschijnt.


Laatste nieuws: om 16 uur vandaag is hij weer gezien, tussen de pieren.


(Zie hem springen.) (Kijk ook hier naar de wachtende spotters.)

Geen opmerkingen: