maandag 13 augustus 2007

Tekentafel

Heel Nederland heeft op de tekentafel gelegen. Waar ik opgroeide, in noordwest Friesland, sloeg ooit de ruilverkaveling toe.

Weilanden met kronkelige slootjes vol leven werden omgetoverd tot kaarsrechte kavels. Oneindig recht en precies even groot. In Nederland is iedere millimeter ooit gepland. Geen boom lijkt door toeval op zijn plek te staan.

Nog steeds heersen architecten en stedenbouwkundigen. Ook in Velsen. Vandaag tikte ik over de rotonde die moet worden aangelegd bij winkelcentrum Velserbroek (zie tekening).

Die rotonde komt geen meter te veel naar links of naar rechts te liggen. De gemeente vindt:


- De Velserbroekse Dreef heeft een heel symmetrische opbouw. De sloot in het midden is de as van de route en loopt mooi over in het winkelcentrum, dat ook zo mooi symmetrisch is opgebouwd. Daarom is het heel belangrijk dat de rotonde precies in het midden van de as komt te liggen;

- De zichtlijn vanaf het viaduct naar het winkelcentrum moet 'zo consequent mogelijk vorm worden gegeven'.

Ik krijg zin in de duinen. Schots en scheef. De wind waait het duinzand zoals de wind het wil.

(Een weekje geen bijdrage geleverd. Zat thuis met een of andere ziekmakende bacterie).

3 opmerkingen:

Anoniem zei

fokke fijn dat je weer herstelt ben

Ik dacht al zou fokke gestopt zijn

Anoniem zei

Ik ben blij dat je weer beter bent!

Ik zou bijna nieuwsgierig worden naar de symetrie ter plaatse, maar ik kan me net inhouden om morgenochtend te gaan kijken!

Anoniem zei

beterschap toegewenst Fokke.
Tja, de mens kan toch de natuur nooit evenaren en probeert met kuntgrepen ( symmetrie , zichtlijnen) toch nog wat moois te produceren. Het is trouwens een nogal onoverzichtelijke rotonde met heel ingewikkelde voorrangsregels.
groeten Tom