zondag 5 augustus 2007

Het maakt me droevig, het maakt me blij

Weet je nog wel dat schilderij
de achterkant naar het zuiden

het maakt me droevig en het maakt me blij
het herinnert mij aan IJmuiden
het maakt me droevig en het maakt me blij
het herinnert mij aan IJmuiden


Uit de Thuishaven Samba van Cornelis Vreeswijk.

Altijd als Vreeswijk me vandaag de dag ontmoet, krijg ik iets van kippenvel. Niet van zijn muziek. Aardig, maar ik loop er niet overdreven warm voor.

Nee, het zijn de herinneringen aan het overleden raadslid John van Dijk uit Driehuis. Zijn kwajongensstreken in de raad, het meelunchen met de redactie, stunts als het laten lekken van de gemeentebegroting, zijn liefde voor Vreeswijk en de nummers van Vreeswijk op zijn crematie.

Zaterdag was weer Vreeswijkdag. Een stel strandhuisjesbewoners onthulde het Cornelis Vreeswijk Plantsoen. Gewoon een brandgang tussen hun huisjes. Het begon met een ode van kinderen bij zijn borstbeeld, met kinderchampagne (foto boven).

De zus van Cornelis (foto links) onthulde het naambordje. Het werd een erg leuke middag. Lees morgen maar in de krant. Of kijk even op hun site. Klik op foto's. De 'Cornelis Vreeswijk aankleedpop' geeft wel een idee over het niveau. Ze nemen het niet zo serieus.

Anderen doen dat wel, zoals het officiƫle Cornelis Vreeswijk Genootschap en zijn fanclub. Geboren IJmuidenaar Vreeswijk is vooral wereldberoemd in Zweden. Maar in IJmuiden leeft hij steeds meer voort. Meer weten? Kom 25 augustus naar de Vreeswijk Viering op het IJmuidense Havenfestival.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Fokke ode aan cornelis vreeswijk,
het mooie liedje van de nozem en de non

Was een mooie zanger en het borstbeeld straalt naar richting
de pieren.

Anoniem zei

John van Dijk wordt door veel mensen gemist.