maandag 5 februari 2007

Vragen

Gaf de gemeente Velsen terecht een vergunning af voor de grote verbouwing van het vissersschip? Steeds meer vragen na de brand. Het schip ligt aan een laad- en loskade in Velsen-Noord. Moet zo'n grote verbouwing niet in een dok of op een werf gebeuren?
Ook in het stadhuis in IJmuiden wordt er aan getwijfeld. Er wordt zelfs een onderzoek naar ingesteld. Dat blijkt
uit een brief die burgemeester Cammaert vrijdag naar de gemeenteraad stuurde (zie foto).

Er zijn meer vragen over de brand. De brandweer trok zich te snel terug van het schip, zegt deskundige Fred Vos tegen Netwerk. Als het te heet wordt, moet je anders blussen, maar wél op het schip, zegt Vos.

Maar Vos keek alleen televisie. Hij was er niet bij. Netwerk doet trouwens raar. Ze leggen de kritiek op de Velsense brandweer voor aan de verkeerde burgemeester. Die van Beverwijk.

Was het echt te heet om te blussen? De IJmuider Courant wilde het vragen aan de bevelvoerder van de Velsense brandweer. Hij was met zijn ploeg het eerst bij het schip. Hij wil wel praten. Van zijn de Velsense commandant mag hij ook wel praten. Maar van het crisiscentrum in Haarlem mag het niet.


Had er een aanvalsplan moeten zijn voor het visserschip? Ja, zegt Vos. Nee, zegt de hoogste brandweercommandant Sieb Paauwe. Maar: als je weet dat er bijna altijd zo'n groot vissersschip in de havens van IJmuiden en Velsen-Noord ligt. Dat het altijd bijna altijd dezelfde visserschepen zijn. Dat ze sterk op elkaar lijken.

En dat je zeker weet dat ze gevaarlijke giftige gassen aan boord hebben. En je zeker weet dat er bij brand giftige gassen ontstaan. Is het dan niet veel beter om als Velsense brandweer goed voorbereid te zijn? Corus staat er toch ook altijd?

Ik moet iets rechtzetten. Bij 30 januari, de dag van de brand, staat een foto van een crashtender. Maar dit speciale brandblusvoertuig komt niet van Schiphol. Ko van Leeuwen meldt dat 'ie van de brandweeropleidingen van de vliegbais Woensdrecht is.


En dit voertuig is niet op weg naar de brand. Het ding bleek op weg naar een school in Castricum, voor een feestje van Radio 538. Zie de foto's of kijk naar de video (zoek naar Jac. P. Thijsse College).

Nooit rijdt er zo'n ding op de A9... Fout snel gemaakt.

2 opmerkingen:

Jan Klaassen zei

Goed zo Fokke, heel interessante vragen over deze gebeurtenis. Voorts vraag ik me af of er wel een goed opgeleide scheepsbemanning aan boord was, ten tijde dat de brand uitbrak. Voorts of de brandblusmiddelen aan boord van het schip adequaat werkten?

Fokke Zaagsma zei

Beste Jan,

Jouw vragen en vele andere zijn al beantwoord in de vele artikelen in de IJmuider Courant. Een stukje uit de krant van 2 februari:

'Normaal telt de bemanning van een schip brandwachten. Dat zijn speciaal opgeleide opvarenden die standby zijn bij brandgevaarlijke karweien. Om te blussen dus. Dinsdagochtend stonden er echter twee op de Velserkade. Vreselijk te balen. Niet alleen omdat het hun schip was dat in lichterlaaie stond, maar ook omdat ze er alleen naar mochten kijken. ,,Alleen op volle zee mogen wij brandwacht zijn. Als het schip aan de kant ligt, dan moet daarvoor een bedrijf van de wal worden aangesteld. Die kennen het schip natuurlijk niet zo goed als wij.''

Op die ingehuurde brandwachten werd dinsdagochtend door enkele werknemers van een onderaannemer hard gevit. Ze zouden onvoldoende hebben opgelet toen er op het werkdek bij de frosters (vierkante diepvriezers waarin de vis tot een blok wordt gevroren) met een snijbrander werd gewerkt. Een van hun collega's nam het evenwel voor de brandwachten op. ,,Zodra het isolatiemateriaal vlam vatte, hebben ze er vier blussers op gezet. Maar er was geen houden aan.''