dinsdag 26 augustus 2014

Vragen rond de Velsertunnelchaos

Foto United Photos
In ruim vijftien jaar volgen van het nieuws in en rond IJmuiden nog nooit zoiets meegemaakt: De Velsertunnel die hele dagen volledig dichtblijft. Uniek. 

De gigantische verkeerschaos die vrijdag en zaterdag in Velsen-Zuid en IJmuiden ontstond, belooft wat voor 2016. Dan is de Velsertunnel negen maanden dicht voor renovatie


Bedenk daarbij nog even dit: de verkeerschaos zaterdag, de dag dat de tunnel de hele dag dicht was, was dus géén werkdag. Moet je de chaos eens indenken als het een doordeweekse dag was geweest…


Wat viel op en welke vragen blijven tot nu toe onbeantwoord?


1) De pont. Pas aan het eind van de zaterdag wordt door het GVB een extra, tweede pont ingezet. Waarom niet eerder? Waarom niet al meteen op vrijdag? Bedenk: een extra pont is het enige, echt enige, middel dat inzetbaar is bij verkeerschaos door een dichte tunnel. De sluisroute staat immers altijd meteen vast. 


Iedereen weet: als de tunnel even dichtgaat, al is het maar één buis door een te hoge vrachtwagen, dan ontstaat een verkeerschaos op de toegangs- en uitvalswegen van IJmuiden. Een stremming van een kwartier is al voldoende. 


Vrijdagochtend had dus meteen kunnen worden besloten een tweede pont in te zetten. Waarom zo laat? Wie neemt dat besluit? Rijkswaterstaat? GVB? De gemeente Velsen? De gemeente Amsterdam, als eigenaar van de ponten?
 

2) Waarom had de Velserspoortunnel, die pal naast de autotunnel ligt, geen enkele last van de stroomuitval in de autotunnel? De treinen bleven rijden! 

Dus waarom is in het alternatieve vervoersplan voor de tunnelafsluiting in 2016 de trein niet opgenomen als heel belangrijk alternatief? Meer en/of langere treinen tussen Haarlem en Beverwijk? 

In het Bereikbaarheidsplan renovatie Velsertunnel staat slechts dat 'de NS denkt de toename van het aantal reizigers met bestaand materieel is op te vangen'. 

Foto Friso Bos
3) De bussen van Connexxion. Openbaar vervoer moet van de overheden een belangrijk alternatief zijn als de tunnel in 2016 dichtgaat. Maar wat zagen we vrijdag en zaterdag? De bussen moesten aanschuiven in de files voor de pont. Connexxion meldde grote vertragingen. Zaterdagmiddag mochten bussen opeens wel door de dichte tunnel rijden. Had Connexxion misschien geklaagd? Kon dat niet eerder?

4) Bewegwijzering. Op de matrixborden boven de A9 stond de afsluiting van de Velsertunnel aangegeven, maar bij de afslag van de A9 naar de A22 (Velsertunnel) in Velsen-Zuid stond geen enkel bord (klacht 1, klacht 2). Waarom niet? 


Automobilisten die de matrixborden niet lezen (of buitenlanders die ze niet kunnen lezen), belandden daarom in IJmuiden. Dus de Parkweg-Pontplein loopt vast. Waarom geen betere, duidelijke en meer borden? Waarom niet vrijdag meteen verkeersregelaars ingezet?

Automobilisten die de matrixborden niet (goed) lezen en zo toch op de afrit van de A22 naar IJmuiden rijden: waarom werd de wrakkenweg naar de Wijkertunnel niet opengesteld, zodat ze zo naar de A9 konden rijden en niet de Parkweg vastliep? (De wrakkenweg takt aan op de Amsterdamseweg in Velsen-Zuid)

5) Communicatie. Rijkswaterstaat communiceert in drie dagen maar twee keer via twitter en een persbericht over wat aan de hand is. Pas vrijdagavond, na een dag ellende, en pas zondag als de tunnel weer open is. Veel te laat, veel te weinig.


6) Brandweerpost en ambulancepost Velsen-Zuid. De hulpdiensten moesten vrijdag en zaterdag eigenlijk min of meer letterlijk over de file naar IJmuiden en Driehuis. Of spookrijdend. 


Ambulances kunnen niet de sluisroute nemen naar en van het Rode Kruis Ziekenhuis. Op de sluizen kunnen auto's simpelweg niet opzij. Hoe wordt in 2016 gegarandeerd dat brandweer en ambulance op tijd komen? Gaan de brandweerwagens in IJmuiden staan?

Vanuit Haarlem stonden er ook files richting Velsen. Hoe moeten ambulances vanaf Kennemer Gasthuis in Haarlem terug naar de ambulancepost in Velsen-Zuid? Worden daarom extra ambulances gestationeerd in Velsen-Zuid?


Tot slot: De leugen. Rijkswaterstaatwoordvoerder in de IJmuider Courant: ,,Direct na de afsluiting van de Velsertunnel is het verkeer dat nog voor de tunnel stond te wachten onder politiebegeleiding teruggeleid naar afrit IJmuiden."

Dat is mooi weer spelen door Rijkswatertaat. Want pertinent niet waar. Pas na twee uur werden auto's weggeleid die al dit tijd voor de dichte tunnel stonden en geen kant op konden. Lees ook hier en hier
In tussentijd gingen auto's maar spookrijdend op eigen houtje terug.

@fokzaa

3 opmerkingen:

Michel Verbeek zei

Goed zo Fokke, doorgaan zo!

Wat ik nog miste: Rijkswaterstaat wist zaterdag NIET wat de oorzaak van de stroomstoring was, maar WEL dat het niet aan achterstallig onderhoud lag.
Van tweeën één: Je weet wat de oorzaak is en benoemt dat, of je weet het niet en alle opties zijn open.

Ponten: er liggen VIER aanlegsteigers, dus in principe kunnen er VIER ponten varen.
Buitenhuizen zelfde situatie.
Die ponten zullen wel niet beschikbaar zijn, maar als ze er wel zijn is een groot deel van de verkeerschaos op te lossen.
Hoe het ook kan kun je in Schoonhoven zien: pont vol en meteen varen (ook al is er een dienstregeling).

Nogmaals complimenten, ook aan Friso Bos.
Vriendelijke groet,
Michel Verbeek, IJmuiden

Anoniem zei

http://www.youtube.com/watch?v=ygvkZ35Z0-0

Anoniem zei

Laat ze gewoon eerst een nieuwe tunnel graven die op het verkeer goed is afgestemd voor het vrachtverkeer van de toekomst die paar centimeter wat ze nu van plan zijn met de velsertunnel is veel te kort dus weggegooid geld