vrijdag 30 augustus 2013

Een ritje met de trein

Ik en voorzitter Leenaars. Foto Bart van Vliet
,,Wil je ook even?'' Voorzitter Lex Leenaars van modelbouwvereniging Het Y kijkt vragend achterom. 

Of ik de elektrische trein over het spoortraject in Velsen-Zuid (recreatiegebied Spaarnwoude) wil rijden.
 

Het begon al als een apart interview, vanwege de open dag (zondag) en de nieuwe, hoge spoorbaan. Nog nooit iemand geïnterviewd in een rijdend treintje. 

Interviewkandidaat op de bok, journalist in de wagen. Natuurlijk wilde ik ook wel even met treintje rijden. Waarom niet.
 

Ik duw het schakelaartje van de elektrische trein naar voren. ,,Niet te hard over de wissels, hé'', waarschuwt Leenaars. 

Of hij wel eens ontspoort, wil ik weten. Ja hoor. ,,Maar niet omdat we te hard rijden. Kinderen zitten wel eens aan de wissels waardoor de wagons uit de rails lopen.'' 

Ik ga maar niet helemaal voluit; de locomotief weegt een paar honderd kilo, is me al verteld. Zo'n pronkstuk op z'n kant naast de baan: dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

Toegeven: het is gezellig bij Het Y. De mannen maken alles zelf. Bouwen de treinen. Gieten de bielzen uit beton. Smeden de rails. 

De eigenaar van de blauwe stoomlocomotief Theo zit al op me te wachten. Hij wil graag op de foto, maar ik wil een verhaal maken over het nieuwste nieuwigheidje bij de club: de hoge spoorbaan. Daar moet de foto van gemaakt worden. 

Vandaag lees ik op de Facebook van Het Y dat de beste man speciaal voor mij (de krant) Theo helemaal rijklaar heeft gemaakt… Vergeefs. Nou ja, hier dan nog een fotootje op de blog.
 

Kijk hier naar filmpjes van de enige werkende spoorlijn in de gemeente Velsen:
 

Filmpje 1
 

Filmpje 2
 

Filmpje 3
 

Filmpje 4

2 opmerkingen:

Coen S. zei

dat had ik nou niet van je verwacht Fokke! Hijst die man zich in zijn beste overall, wil meneer alleen een foto van de verhoogd rails in de krant. Journalisten, je zou ze...

Je hebt toch wel 0,70 euro betaalt voor je ritje he!

Fokke Zaagsma zei

Oei. Zelfs dat laatste niet. Maar ze hadden op zondag veel aanloop. Misschien maakt dat het goed.