donderdag 27 juni 2013

Bus 75 (HOV) te vaak in spits?

Wethouders Vennik (l) en Baerveldt van Velsen nemen de 75.
In interviews in de IJmuider Courant is het na te lezen: de wethouders van Velsen hebben er bij de provincie voor gepleit om de HOV-bus door te laten rijden naar het IJmuiderstrand. 

De vlotte verbinding naar Haarlem was immers van groot belang voor de ontwikkeling van IJmuiden aan Zee.

De HOV-bus, dat wordt de huidige buslijn 75 (plus snelbuslijn in spits 277).  Dat Connexxion nu wil dat de 75 alleen nog maar in de zomervakantie doorrijdt naar het IJmuiderstrand: daar kunnen de Velsense wethouders toch onmogelijk blij mee zijn. 


Potverdrie: het eerste HOV-tracĂ©, over de Kromhoutstraat naar IJmuiden aan Zee, is immers net officieel opgeleverd.  

Nieuws over de 75 die niet meer moet doorrijden naar IJmuiden aan Zee komt uit het conceptvoorstel voor de nieuwe dienstregeling voor 2014. 
Daarin stond meer in dan er plek voor was om te vertellen in de IJmuider Courant. 

Neem dit opvallende zinnetje:


,,De huidige frequentie van de 75 is 9-10 keer per uur in de spits en 5 keer per uur in de daluren. Gezien de richtlijnen is de spitsfrequentie aan de hoge kant. De frequentie is nu zoveel mogelijk afgestemd op de Zuidtangent.''


Oeps. Connexxion vindt dat 75 nu al te vaak rijdt in de spits. Wat zou dat betekenen voor de HOV-bus die eind 2015 gaat rijden? Wat zal de frequentie van de HOV-bus worden?

Hoe is de bezetting van de 75? Zitten er genoeg mensen in om rendabel te zijn? Ook een belangrijke vraag voor de toekomstige HOV-bus.


Connexxion meldt: de norm die de 75 en 277 samen moeten halen is boven de 2300 op een werkdag. 


En de score is: 2979. Telling van november 2012.


PS: De redactie wordt gebeld door Velsenaren die klagen over HVC. Die laat gedumpt vuil liggen, zeggen ze, bijvoorbeeld bij ondergrondse containers. 


HVC zou zeggen: ’We laten altijd een kuub liggen als afschrikwekkend opvoedkundig element’. 

Welke ervaringen heeft u? Mail ze naar redactie@ijmuidercourant.nl

Gemeente is er ook met HVC in gesprek, meldt wethouder aan wijkbeheerder Woningbedrijf Velsen: lees maar hier.


PS: Het is zo druk bij de krant, dat er gewoon geen tijd is voor weblogjes. Het is echt waar: het tabloidformaat betekent dat wij als redactie veel meer verhalen moeten maken.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Hmm als ik rond 7.45 bij Plein 45 ben dan zie ik zowel de 75 als 277 langskomen en beide bussen zitten dan wel vol...

Dus laat die frequentie maar lekker hoog.

Anoniem zei

De HOV-lijn bestaat niet, dat is namelijk de Zuitangent. Het Velsense deel wordt het HOV genoemd, maar je kan straks met de bus naar Schiphol en mogelijk verder.


Nog een oud nieuwtje:

In de haven waar de containers hebben gestaan komt een grote busremise, dat is echt al oud nieuws, wat heb je aan de andere bussen nog?

Lijn 74 wordt een boemel lijntje, of is dat min of meer al.

Lijn 82 zou ook een vorm van een HOV-lijn worden, maar dan moet de boot er uit. Als het geen 2014 is, dan zal het in 2016 zijn i.v.m. dat het te druk op het kanaal gaat worden, want de tweede grote sluis moet voor meer vaarverkeer zorgen, echter heeft de crisis wat voor vertraging gezorgd.

Het verhaal over de draagvleugelboot door de provincie er uit gegooid zou worden was mij al een half jaar bekend voordat er maar iets in de krant stond of bij de gemeente bekend was, er gaat nog wel meer gebeuren, maar B&W hebben oogkleppen op. Daar sta je dan met een mislukte visjes muur die de lelijkheid van de haven zou moeten verbloemen, hoe lang zullen de glazen visjes blijven zitten?

Fokke, je loopt wat achter de feiten aan, maar wees gerust, B&W doet niet anders.

Fokke Zaagsma zei

Hallo anoniem,

Dat de HOV-lijn op termijn gewoon de Zuidtangent wordt, ligt voor de hand. Maar formeel is dat nu niet zo.

Formeel zeggen de provincie en de gemeente, als we er naar vragen: de Velsense HOV-lijn rijdt tot Haarlem-Noord.

Amehoela. Iedereen voelt wel aan dat je straks niet moet overstappen in Haarlem-Noord op de bus naar het station, maar dat die bus gewoon gaat doorrijden.

Als je al zo lang weet dat de draagvleugelboot moet stoppen: bel dan eens de krant.

Wat betreft je opmerking over de nieuwe busremise: dat schreef je al eerder op ijmuidercourant.nl.

Heel interessant. Bel of mail me met feiten: dan maken we er zeker een verhaal van voor de krant!

Groetjes,
Fokke
f.zaagsma@hdcmedia.nl

Anoniem zei

Fokke,

Volgens mij weet jij prima dat HOV geen Zuidtangent wordt maar dat de Zuidtangent HOV is geworden...
Daarbij gaat HOV Velsen echt heus waar naar het station Haarlem CS, je hoeft niet uit te stappen in Haarlem-Noord maar vanaf Haarlem-Noord heeft de bus NOG niet het predikaat HOV. Dat komt pas als gemeente Haarlem eens durft door te zetten, zoals gemeente Velsen wel durft.

Komt het door de drukte van een tabloid maken dat je de tijd niet hebt om je goed in te lezen en te verdiepen in dat wat Velsen bezighoudt?

Anoniem zei

Er is nog veel meer mis bij die HVC , het is te schandalig voor woorden dat er nog niet is ingegrepen!!!

Anoniem zei

Het is niet zo gek de afdeling Bor(beheer openbare ruimte) van Reinunie/HVC moeten het steeds met minder medewerkers doen vanwege bezuinigen het geld wat HVC tekort komt word bij Reinunie weg gehaald de medewerkers rijden op voertuigen die al lang afgeschreven zijn er word weinig tot niks geinvesteerd in Bor.
Zelf de medewerkers zien de kwaliteit in de wijken achteruit gaan alleen al door het beleid van HVC.